ඇඟලුම් කර්මාන්තයේ පවතින ප්රශ්න රැසක් පිිළිබඳ ලිපියක් පසුගිය සතියේ අඟහරුවාදා (12) අප පුවත්පතේ පළ විය. ඒ ලිපියට පාදක වී තිබුණේ ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ගේ සංගමයේ හිටපු සභාපති ෆීලික්ස් ෆ්රනෑන්ඩෝ මහතා හෙළිකළ කරුණු සමූහයකි.
අපනයන වෙළෙඳ පොළ සීමා සහිතවීම ඇඟලුම් කර්මාන්තය මුහුණ දී සිටින බරපතළ ප්රශ්නයක් බව ෆ්රනෑන්ඩෝ මහතා එහිදී කදිමට පෙන්වා දී තිබිණි.
මෙරට සමස්ත ඇඟලුම් අපනයනවලින් සියයට 87ක් පමණම යවන්නේ ඇමෙරිකාවට සහ යුරෝපයටය. එයින් සියයට 45ක් ඇමෙරිකාවටය. අනෙක් සියයට 42 යුරෝපයටය. ලොව අනෙක් රටවලට යවන්නේ සමස්ත ඇඟලුම් අපනයනවලින් සියයට 13කි. ප්රතිශතයක් ලෙස එය සොච්චමකි.
ලොව වැඩිම ජනගහනයක් සිටින්නේ චීනයේ සහ ඉන්දියාවේය. ජාත්යන්තර ආර්ථික හා මූල්ය විශේෂඥයන්ගේ අනාවරණ හා තක්සේරු කිරීම් අනුව ලෝකයේ වේගයෙන් දියුණු වන ආර්ථික ඇත්තේ ඒ දෙරටේය. ඒ දෙරටට පහළින් ඇත්තේ රුසියාව හා බ්රසීලයයි. ලෝක ආර්ථික හා මූල්ය විශේෂඥයන් මේ රටවල් හතර හඳුන්වන්නේ “බ්රික් කන්ට්රි” (Bric Country) නමිනි. Bric යන ඉංග්රීසි අකුරු හතරෙන් හඳුන්වන්නේ බ්රසීලය, රුසියාව, ඉන්දියාව සහ චීනය යන රටවල් හතරය. ඒ විශේෂඥයන් කියන හැටියට ඉදිරි අනාගතයේදී වේගයෙන් දියුණු වන්නේ ඒ රටවල්ය.
එසේ නම් අඩු ආදායම් ලබන, ආර්ථික වශයෙන් නොදියුණු, විදේශ වත්කම් අතින් හිඟන, දෙස් විදෙස් ණය බරින් පරිපීඩිත ලංකාව ඒ රටවල වෙළෙඳපොළ දෙස නොහැරී යන ගමනෙහි තේරුමක් තිබේදැයි මළපොතේ අකුරක් නොදන්නා අයකුගේ වුවද සිහියට නැෙඟන්නේ නිරායාසයෙනි. අපට ඒ රටවල වෙළෙඳපොළට පිවිසීමට නම් ඒ රටවල් සමග වෙළෙඳ ගිවිසුම්වලට එළඹිය යුත්තේය. එය රටේ සාමාන්ය පුරවැසියන්ට හෝ ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ට කළ හැකි කටයුත්තක් නොවේ.
එය කළයුත්තෝ ආණ්ඩු කරන්නෝ සහ ඔවුන්ගේ පහනින් එළිය බලන ඒ රටවල සිටින මෙරට නියෝජනය කරන මහ කොමසාරිස්වරු හා තානාපතිවරුය. එහෙත් ඒ සියල්ලන් රටේ ජනතාව මත පටවා තිබෙන බදු, දඩ සහ ණය බරින් විඳින සැපට සාපේක්ෂව රටේ සහ එහි ජනතාවගේ අභිවෘද්ධි හා උන්නතිය වෙනුවෙන් කරන කැපකිරීම් හා මෙහෙවර පිළිබඳව මෙරට දැනුවත් හා දැන උගත් පුරවැසියන් අතර තිබෙන්නේ බරපතළ කලකිරීමකි. රටේ තරුණ පරම්පරාව රට හැර යාමට පෙළඹී සිටින්නේ මේ තත්ත්වයන් බව කොළඹ විශ්වවිද්යාලයේ විද්යාර්ථීන් අනාවරණය කළේ ඉතා ඈතක නොවේ.
එය අතුරු කතාවකි. එහෙත් ප්රබලව අවධානයට ගත යුත්තකි. අපි යළි අපේ ප්රධාන මාතෘකාව දෙසට හැරෙමු. ඉන්දියාව සමඟ අපට දැනටත් ද්විපාර්ශ්වික නිදහස් වෙළෙඳ ගිවිසුමක් තිබේ. ඒ ගිවිසුම යටතේ අපට අවුරුද්දකට ඉන්දියාවට යැවිය හැක්කේ ශ්රී ලංකා රුපියල් බිලියන අටක් (08) වටිනා භාණ්ඩ පමණකි. 2018 දී ඇඟලුම් අපනයනයෙන් පමණක් ලංකාව උපයාගෙන තිබෙන ආදායම ඇමෙරිකන් ඩොලර් බිලියන පහකි. එනම් ශ්රී ලංකා රුපියල් බිලියන 1408කි. එසේ නම් දැනට තිබෙන ඉන්දු ලංකා ගිවිසුම යටතේ ලංකාවට ලැබී තිබෙන ප්රතිලාභ ගැන කළ යුත්තේ කවර කතා ද? මෙය පැහැදිලිවම යල් පැන ගිය ගිවිසුමකි. එහි වැඩි වාසි ඇත්තේ ඉන්දියාවටය.
ඉන්දීය වෙළෙඳ පොළ සුවිශාලය. ලංකාවේ අපනයන නිෂ්පාදන ප්රමාණය ඉතා අවමය. ඉන්දියාව දැනට බංග්ලාදේශයෙන් ගෙන්වා ගන්නා ඇඟලුම්වලට සතයකවත් බද්දක් අය නොකරයි. එහෙත් ලංකාවෙන් ගෙන්වා ගන්නා ඇඟලුම්වලට බදු අය කරයි. එය එසේ වූ විට ඉන්දියානුවන්ට බංග්ලාදේශයේ නිෂ්පාදනවලට වඩා ලංකාවේ නිෂ්පාදනවලට වැඩි මිලක් ගෙවීමට සිදු වෙයි. ලංකාවේ ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ට ඉන්දීය වෙළෙඳ පොළට පිවිසීමට නොහැකිව තිබෙන්නේ ඉන්දියාවේ මේ අසමාන බදු ප්රතිපත්තිය නිසාය. ඉදින් මේ බදු ප්රතිපත්තිය වෙනස් කරගැනීම ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ට කළ හැකි දෙයක් හෝ කාර්යයක් නොවේ. එය කළ යුත්තෝ ආණ්ඩු කරන්නෝය. ඔවුන්ගේ පහනින් එළිය බලන මහකොමසාරිස් ඇතුළු නිලබලධරයෝය. ඒ මේ බොහෝ දෙනා නිතර නිතර ඉන්දියාවට යති එති. එහෙත් ඒ දේවාල වැඳීමට හා ගතු කීමට මිස රටට ආර්ථික වාසි වැඩියෙන් ලබාගැනීමට නොවන බව දැනුවත්, දැන උගත් ලාංකිකයන්ට අවබෝධ වී දැන් බොහෝ කල්ය.
දැන් අපි චීනය දෙසට හැරෙමු. චීනය වියට්නාමයෙන් ගෙන්වා ගන්නා භාණ්ඩවලින් බදු අය නොකරයි. එහෙත් ලංකාවෙන් ගෙන්වා ගන්නා භාණ්ඩවලින් බදු අය කරයි. ඒ නිසා චීන වෙළෙඳ පොළේ වියට්නාමය සමඟ තරග කිරීමට ලංකාවට නොහැකිය. එය එසේ වී තිබෙන්නේද චීන බදු ප්රතිපත්තිය නිසාය. ඉන් අනාවරණය වන්නේ චීනය වියට්නාමයට පෙම්කරන තරමට ලංකාවට ප්රේම නොකරන බවය. එහෙත් නූතන ලංකාවේ ප්රමුඛ හා දැවැන්ත විදේශ ආයෝජකයා චීනයයි. ලංකාව අද ගෙවා ගැනීමට නොහැකි තරම් දැවැන්ත ණය උගුලක සිරවී සිටින්නේ චීන පොලී ණය ව්යාපෘති නිසාය. එවැනි ණය ව්යාපෘති ලංකාවට වඩා බෙහෙවින් දියුණු මැලේසියාවටවත් දරාගත නොහැකි නිසා මැලේසියන් අගමැති මහතීර් මොහොමඩ් ඒ චීන ව්යාපෘති නවතා දැම්මේ ඉතා මෑතකය. මෙරට පාලකයන් අනුගමනය කරන ප්රතිපත්ති හේතුවෙන් ආර්ථික හා දේශපාලන විශ්ලේෂකයන් දැන් ලංකාව හඳුන්වන්නේ ඉන්දියන් සාගරයේ චීන මුතු ඇටය ලෙසිනි. එය මෙරට සම්බන්ධයෙන් ජාත්යන්තර අහසේ බැඳුණු කළු වලාවකි.
සෑම කළු වලාවකම රිදී රේඛාවක් තිබෙන බව ජනප්රිය කියමනකි. ඒ රිදී රේඛාව මතු කරගත යුත්තෝ ද ආණ්ඩු කරන්නෝ සහ චීනයේ ලංකා තානාපති සමඟ මෙරට විදේශ අමාත්යාංශයේ නිලබලධරයෝය. අප මේ කියන්නේ ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ගේ ඉල්ලීම වන චීන - ලංකා නිදහස් වෙළෙඳ ගිවිසුමක් ගැනය. එය ලංකාවට වාසි සහගත විය යුත්තකි. එය ඉන්දු - ලංකා වෙළෙඳ ගිවිසුම සේ වැඩි වාසි එරටට හිමිවන ගිවිසුමක් නොවිය යුතුය. ඇඟලුම් අපනයනකරුවන්ගේ ඒ බලාපොරොත්තු ඉටු කළහොත් ඔවුන් රටට අද්දන විදේශ විනිමය ප්රමාණය වාර්ෂිකව ඉහළ යන බව අපට නිසැකය.
මහ මැතිවරණය නිමා වී ඇත. නව පාර්ලිමේන්තුව ද පළමු වතාවට ඊයේ රැස්වූයේය. ජාතික ජන බලවේගයේ දේශපාලන වැඩසටහන විධායකය සහ ව්යවස්ථාදායකය යන ක්ෂේත්ර දෙකේම ශක්
මේ වන විට මැතිවරණ ප්රතිඵල ලැබෙමින් තිබේ. සත්ය වශයෙන්ම ඡන්දය දැමීමට ගිය ප්රතිශතය කෙසේ වෙතත් මෙවර මැතිවරණයට පෙර කාලය තුළ නම් ජනතාව අතර උනන්දුවක් තිබු
ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක වගකීම දරන එක් විෂයක් වන්නේ කෘෂිකර්මාන්තයයි. අනෙක් අතට ආහාර සුරක්ෂිත භාවය හා සෞඛ්ය වැනි කෘෂිකර්මයට සම්බන්ධ ඒ මත රැඳුණු ව
පාර්ලිමේන්තු මහ මැතිවරණය ලබන බ්රහස්පතින්දාය. සති අන්තය වන විට අලුත් ආණ්ඩුවකි. අලුතින් තේරී පත්වන මහජන නියෝජිතයන් අතුරින් කැබිනට් මණ්ඩලය තෝරා ගැනෙනු
තොරතුරු සහ සත්ය අතර පරතරයක් ඇත. විවිධ මාධ්ය ඔස්සේ ලැබෙන තොරතුරු අති විශාලය. මෙම තොරතුරුවලින් සැලකිය යුතු කොටසක් ඇත්ත නොවේ. ගල් යුගයේ සිට කෘත්රිම බුද
අගමැති හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය විසින් පසුගිය දා කරන ලද ප්රකාශයක් අතිශයින්ම මා සිත් ගත්තේ ය. ඇය ප්රකාශ කර තිබුණේ තමන්ට ඉතා අවම ආරක්ෂකයන් අවශ්ය වුවද එ
වසර විසිපහක විශිෂ්ට ඉතිහාසයක් සහිත BMS කැම්පස් ආයතනය නවෝත්පාදනයන් පෝෂණය කරමින් අනාගත නායකයින් නිර්මාණය කරමින් සහ හැඩගස්වමින් විශිෂ්ට ආයතනයක් බවට මේ ව
සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී දීප ව්යාප්ත ශාඛා ජාලයේ 51 වැනි ශාඛාව කලූතර දිස්ත්රික්කයේ අර්ධ නාගරික ජනාකීර්ණ නගරයක් වූ මතුගම නගරයේදී පසුගියදා විවෘත කෙරිණ.
ඔබ භාවිත කරනුයේ කුඩා යතුරු පැදියක් හෝ අධි සුඛෝපභෝගී මෝටර් රියක් හෝ වේවා එහි බැටරියට හිමිවනුයේ ප්රධාන අංගයකි. වාහනයක් කරදර වලින් තොරව සිත්සේ භාවිත කර
අපේ ඇඟලුම්වලට චීන-ඉන්දියා සහන ගන්න බැරිද
himal Thursday, 21 February 2019 02:51 PM
දැන් මෙතන වෙළෙඳ ගිවිසුම් යෝජනා කළාට එක්ටා සහ සිංගප්පුරු වෙළෙඳ ගිවිසුම් ගැන මොකද කියන්නේ? අනෙක් අතට ලංකාවේ ශ්රම පිරිවැය එක්ක ඉන්දියාවේ හා චීනයේ වෙළෙඳපළ දිනන්නේ කොහොමද හුදෙක් බදු සහනයකින් පමණක්? ලංකාවේ ඇඟළුම් ඇමරිකාවේ හා යුරෝපයේ වෙළඳපළට යන්නේ වැඩි වටිනාකමකින් යුක්ත වෙළෙඳපළ කොටස් හොයාගෙන. මේ කියන තරම් ඕක සරල නෑ.
jayaFriday, 22 February 2019 05:55 AM
හරියට හරි. රුපියල් 200 පඩියට වැඩ කරන්න ඉන්න ඉන්දියාවේ කට්ටියත් එක්ක රුපියල් 1000ටත් හරියට වැඩක් ගන්න බැරි අපේ කට්ටිය එක්ක ඉන්දියාවට චීනයට ඇඟලුම අපනයනය බොරු. මේ ප්රශ්නයට විසඳුමක් හොයා ගත්තේ නැත්තන් අපනයනය කෙසේ වෙතත් අපේ රටේ වැඩ කරන්න ඉන්දියාවෙන් චීනෙන් කට්ටිය ගෙන්න වෙනවා
ETMonday, 25 February 2019 09:31 PM
මෙතන උත්තර දීලා තියෙන අයට ප්රශ්නෙ තේරිලා නෑ. ඉන්දියාව සහ චීනය සිය ඇඟලුම් අවශ්යතාවය රට තුල නිෂ්පාදනයෙන් සපුරා ගෙන නැහැ. එම නිසා ඉන්දියාව බංගලිදේශයෙනුත්, චීනය වියට්නාමයෙනුත් ඇඟලුම් විශාල ප්රමාණයක් අපනයනය කරනවා. අපිට තරග කරන්න වෙන්නෙ බංගලිදේශය සමග හා වියට්නාමය සමගයි. නැතුව ඉන්දියාවේ සහ චීනයේ නිෂ්පාදනය වන ඇගලුම් සමග නොවේ. නමුත් ඉන්දියාව සහ චීනය ඉහත කී රටවල් දෙකෙන් ඇගලුම් ආනයනය කරනකොට බදු අය කරන්නෙ නෑ. අපෙන් අය කරනවා. ඒ නිසා අපෙ ඇගලුම් එම රටවලට යවන්න බැහැ. බදු වැඩ් නිසා මිල වැඩියි. එම බදු අයින් කරගතහොත් අපිට වාසියි. දේශපාලකයෝ ඒ සදහා යොමු විය යුතුයි.
de silva Friday, 22 February 2019 09:38 PM
අර ජයා මහත්මයා කියනවා වගේ අපේ රටේ සාමාන්ය කම්කරුවකුට රුපියල් 1500 දුන්නත් හරියට වැඩක් කරන්නේ නැහැ. ඉන්දියාවේ චීනේ රුපියල් 200-300 දෙනකොට මනුස්සයෙක් දවසට වැඩට ගන්න පුළුවන්.. ඉතින් කොහොමද එම රටවල් එක්ක තරඟයක් දෙන්නේ? ලංකාව ජීවත්වෙන්නේ මැදපෙරදිග සේවය කරන ගැහැණු ටික එවන සල්ලිවලින් සහ සංචාරකයන් ගෙනඑන සල්ලි වලින් තේ, රබර්, කුරුඳු වැනි භෝග වැටිලා හුඟක් කල්... නමුත් අපි මැදපෙරදිග සේවයට යන මිනිස්සුන්ට සලකන්නේ හරියට සත්තුන්ට වගේ. අනිත් පැත්තෙන් සංචාරකයන අමු අමුවේම සුරාකනවා. රටට අතුල්වෙනකොටම ඩොලර් 40 විසා වලට කියලා ගන්නවා. ඊටපස්සේ ටැක්සි කාරයෝ ඉන්නවා දතකට මැදගෙන... ඔහොම යනකොට සංචාරකයෝ මෙහෙ එන එකත් ටික ටික අඩුවේවි... මෙහෙම ගියොත් අපිට වෙන්නේ ඉදිරියට ඉන්දියාවේ වහල්සේවයට යන්න...
chandima Monday, 25 February 2019 04:53 PM
මේ කතාවේ කියන විදියට ඉදිරියේදී වැඩියෙන්ම දියුණු වෙන්නේ “බ්රික් කන්ට්රි” කියන රටවල් බව ඇත්ත. නමුත් තවම ඒ රටවල් වලට වැඩ ඉදිරියෙන් ඉන්න රටවල් බොහොමයි. ඒ රටවල මුදලේ අගය සහ අධික අවම වැටුප් සිමාවන් නිසා ඔවුන්ට ඔවුන්ගේම නිපැයුම් නිපදවා ගන්නට බැරිව සිටිනවා. අපට පහසුවෙන් අපනයනය කරගෙන යාමට හැකි වන්නේ එවැනි රටවල් වලටයි. එසේ නොමැතිව යහමින් මුදල් තිබෙන නමුත් රටින් අඩකට ලොව ඇති ඉතාම අඩු වැටුප් ගෙවමින් තිබෙන රටවලට නොවෙයි. අර මුලින් කි දියුණු රටක් ඉලක්ක කොට යම් නිපැයුමක් නිපදවුවොත් එම රටවලට කීයටවත් එම භාණ්ඩය එම මුදලට නිපදවා ගන්නට බැහැ. නමුත් ඔය “බ්රික් කන්ට්රි” කියන රටවල් ඉලක්ක කොට යමක් නිපදවුවහොත් ඔවුන් පසුවදාම එම භාණ්ඩය එයිටත් අඩු මුදලකට ඔවුන්ගේම රටේ නිපදවා ගන්නවා. නමුත් ඒ රටවල් ඉලක්ක කොට භාණ්ඩ නිපදවා ජාත්යන්තර නම ගිය සමාගම් සමග එකතුවී ඔවුන්ගේ වෙළඳ සන්නාමයන් යටතේ විකිනීමට නම් අවස්ථාව තිබෙනවා. ඒ එම රටවල ධනවත් පිරිස් එම සන්නාමය වෙනුවෙන් ඉහල මිලක් ගෙවීමට සුදානම් නිසාත් එම සන්නාමයන් යටතේ භාණ්ඩ නිපදවීමට ඔවුනට අවසරයක් නොමැති නිසාත් ය.