IMG-LOGO

2024 සැප්තැම්බර් මස 20 වන සිකුරාදා


දුම්රියට රන් මසු ගෙනා රම්පාල යුගය

 

පසුගිය සතියේ ක්‍රියාත්මක වූ දුම්රිය වැඩවර්ජනය නිසා රටම මහත් අවුලකට මුහුණ දුන් බව පෙනී ගියේය. විශේෂයෙන්ම අගනුවර කේන්ද්‍ර කරගත් රාජ්‍ය සේවයේ සිට පෞද්ගලික අංශයේද කාර්යාල කටයුතු මුළුමනින්ම අඩපණ වූ ආකාරයක් දක්නට ලැබුණි. දුම්රිය මගින් නොකඩවා කොළඹට ප්‍රවාහනය කෙරෙන මගී සංඛ්‍යාව දිනකට ලක්ෂ ගණනකි. එම පිරිසට ගමනාගමන පහසුකම් අහිමි විය. මේ බොහෝ දෙනා කලින් මුදල් ගෙවා වාර ප්‍රවේශ පත්‍ර මිලදී ගත් මගීහුය. දුම්රියට ගාස්තු ගෙවා තිබියදී නැවත බස්වලට මුදල් ගෙවා සමහරු කොළඹ පැමිණියහ. එසේ පැමිණ කාර්යාලවලට වාර්තා කළ රජයේ සේවක බොහෝ දෙනෙක් තමන් විඳි දුෂ්කරතා සහ සවස ආපසු යන අන්දම ගැන සාකච්ඡා කළහ. දිවා ආහාරයෙන් පසු බොහෝ දෙනා ආපසු ගමන් ඇරඹූහ.

වර්ජකයන්ගේ ඉල්ලීම්වල සාධාරණ අසාධාරණ බව කීමට අපට අවබෝධයක් නැත. එහෙත් මේසා විශාල ශ්‍රම හානියකට මුල්වන අන්දමේ විනාශයක් වළක්වා ගැනීම වගකිව යුත්තන්ගේ වගකීම වේ. විශේෂයෙන් ණය කන්දක් ගෙවීමට ඇතැයි කියවෙන වකවානුවක සහ රට දියුණු කිරීමට විදේශීය ආයෝජකයන්ට නොකඩවා අත වනන මෙවැනි යුගයක කාර්මික සාමය කඩවෙන මෙවැනි කරුණු ගැන නොඇසූ කන්ව සිටීම වගකිවයුත්තන්ට තරම් නොවේ. දුම්රියට ‘සීසන්’වලට මුදල් ගෙවා නැවත බස්වලටද මුදල් ගෙවා මා කාර්යාලයට පැමිණෙද්දී මා වැනිම වැඩිහිටි මගියෙකු කෝපයෙන් යුතුව පැවසූ වදනක් මගේ සිත් ගත්තේය. ඔහු කීවේ ‘මෙවැනි දවසක රම්පාල මහත්තයා සිටියා නම්’ කියාය. එනිසා රම්පාල මහතා කව්ද? මිය ගොස් දශක කීපයක් ගතව තිබියදීත් මහජනයාට එතුමා මතක් වෙන්නේ ඇයි? යන හේතූන් දක්වමින් මෙම ලිපිය සම්පාදනය කිරීමට මම පෙලඹුනෙමි. ඉංජිනේරු කටයුතුවලට නම් කුලසිංහ, පුරාවිද්‍යාවට නම් පරණවිතාන, භාෂා ක්ෂේත්‍රයේ නම් මලලසේකර, දුම්රිය නම් රම්පාල යැයි පිළිගැනුණු යුගයක් විය. ඔවුහු එම ක්ෂේත්‍රයන් ගැන ප්‍රාමාණික දැනුම ඇති අති විශිෂ්ටයෝ වූහ. දුම්රිය ක්ෂේත්‍රය පිළිබඳව එහි සාමාන්‍යාධිකාරී බී. ඩී. රම්පාල මහතා සතුව තිබුණු දැනුම කෙනෙකුට වචනයෙන් විස්තර කළ නොහැකි බව සඳහන්ව තිබේ. එය අතිශයෝක්තියක් නොවේ. දුම්රිය නිපදවන බි්‍රතාන්‍ය සමාගමක ප්‍රධාන ඉංජිනේරුවරුද එසේ පැවසූහ. එනිසාම බි්‍රතාන්‍ය රාජකීය ඉංජිනේරු ආයතනයේ ගෞරවනීය සාමාජිකත්වය පිරිනැමීමෙනි. සවිස්තරව පැවසුවහොත් එම සිද්ධිය මෙසේය. 1953 වසරේදී රම්පාල මහතා දුම්රිය සාමාන්‍යධිකාරිවරයා ලෙස කටයුතු කරමින් සිටියදී එංගලන්තයේ නිෂ්පාදිත ඊඍඹී්‍ය ඊ්ඨභ්ඛඛ :ක්‍්ීඵ - 1* ්ෂ්-්ෂ් දුම්රිය ඇන්ජින් 25ක් ලංකා දුම්රිය සේවය සඳහා ගෙන්වනු ලැබීය. ඒවා ලංකාවට ගැළපෙන පරිදි සකස් කිරීමට එරටින් ඉංජිනේරුවන් පිරිසක් මෙරට පැමිණීමට නියමිතව තිබුණි. මෙරට පවතින දේශගුණය, උෂ්ණත්වය ආදී පරිසර සාධකවලට අනුව එම ඉන්ජින් සකස් කළ යුතුව තිබුණි. මෙම දුම්රිය යන්ත්‍ර පරීක්ෂාවට ලක් කළ සමාන්‍යධිකාරීවරයා ඒවායේ පවතින අඩුපාඩු හා දෝෂයන් ඔහුට අසු වී නොපමාව සකස් කර තිබුණි. ඉංග්‍රීසි ඉංජිනේරුවන්ගේ පැමිණීම අවශ්‍ය නොවුණි.


මෙම වර්ගයේ යන්ත්‍රයක් යෙදූ දුම්රියක් වරෙක මාතර බලා ධාවනය වූවේය. එය පදවාගෙන ගියේ ද රම්පාල මහතාමය. මාතරට ගොස් ආපසු පැමිණෙද්දී ගාල්ල ආසන්නයේදී දුම්රිය නැවතුණේ යාන්ත්‍රික දෝෂයක් හේතුවෙනි. එහි සිටි අනෙක් වගකිව යුත්තන්ගේ මතය වූවේ වෙනත් කළ හැකි දෙයක් නොමැති නිසා එය දුම්රිය මාර්ගයේම තිබෙන්නට හැරීම යෝග්‍ය බවයි. එහෙත් තවත් දුම්රිය එම මාර්ගයේ ගමන් කළ යුතු නිසා එසේ තැබීමට ඉඩකඩක් නොවීය. රම්පාල මහතා තම ප්‍රායෝගික ඥානය උපයෝගී කොට ගත්තේය. වහාම කෙනෙකු, ළඟ තිබුණු කඩයකට යවා ගෙන්වා ගත් කොහු ලණු කීපයක් නියමිත ආකාරයට යන්ත්‍රයට ඇතුළු කර තාවකාලිකව දුම්රිය ගමන් කරවීමට සැලැස්වූවේය. එය ඇත්ත වශයෙන්ම ඇදහිය නොහැකි ක්‍රියාන්විතයකි. මෙය වාර්තාවූ විට බි්‍රාතාන්‍ය සමාගම පුදුමයට පත් විය. එය රාජකීය ඉංජිනේරු සංගමයටද දැනුම් දෙන ලදුව, රාජකීය සංගමයට ඇතුළත් කර ගන්නා ලදී.


කොළඹ ආසන්න කුඩා ගමක පාසලක මුල් ගුරුවරයෙකුගේ පුතෙකු වශයෙන් ජන්ම ලාභය ලැබූ රම්පාල ද්විතීයික අධ්‍යාපනය ලැබුවේ ආනන්ද හා නාලන්ද විද්‍යාලවලිනි. පසුව එවකට පැවති යුනිවර්සිටි කොලීජියට ඇතුළු වූ ඔහු පුහුණු වන ආධුනික ඉංජිනේරුවරයෙකු හැටියට අධ්‍යාපනය ඇරඹීය. ඒ පුහුණුවේ තවත් පියවරක් වශයෙන් 1931 දී රත්මලාන දුම්රිය යාන්ත්‍රික ඉංජිනේරු අංශයට බැඳුණේය. තෙවසරක පුහුණුවෙන් පසු රැකියාව ස්ථිර කරන ලදී. දිනයේ කටයුතු නිමවා ගාල් කිරීමට රත්මලාන අංගණය වෙත පැමිණෙන දුම්රිය ඇන්ජින් ඉංජිනේරුවන් විසින් පරීක්ෂා කර බලා සුදු  ඉහළ නිලධාරීනට දිනපතා වාර්තාවක් සැපයීමේ නියෝගයක් එකල ක්‍රියාත්මක වුණි.

එකල පැවතියේ ගල් අඟුරු බලයෙන් දුවන දුම්රිය යන්ත්‍ර නිසා මෙසේ පැමිණෙන දුම්රිය අධික තාපයකින් යුක්ත විය. එනිසා ඉංජිනේරුවන් මෙම යන්ත්‍ර පරීක්ෂාවට ගියේ නැත. කාර්මිකයන් ලවා පරීක්ෂණ වාර්තාවක් ලබාගෙන එයට අත්සන් තැබීම ඉංජිනේරුවෝ සිරිතක් කොටගෙන සිටියහ. පුහුණු කාලයේ සිටම රම්පාල කිසි දිනක එසේ කළේ නැත. අඬු, මිටි, යතුරු රැගෙන, ගිනි ගොඩක් මෙන් රත්ව තිබෙන ඇන්ජිමට නැගී එහි සෑම අස්සක මුල්ලකම ඇණයේ මුරිච්චියේ සිට පරීක්ෂා කර බැලුවේය. එමගින් ඔහුගේ ප්‍රායෝගික දැනුම වර්ධනය කර ගත හැකි වූ බව රම්පාල මහතා ප්‍රකාශ කර ඇත.


ඔහු යාන්ත්‍රික අංශයේ ඉංජනේරුවෙකු වුවද අනෙකුත් අංශ ගැන අවබෝධයක් ලබාගැනීමට ද තිබුණේ පුදුමාකාර වූ උනන්දුවකි. සාර්ථක දුම්රිය ඉංජිනේරුවෙකුට එය අත්‍යාවශ්‍ය ගුණාංගයක් බව ඔහු දැන සිටියේය. එනිසා ඇප කැපවීමෙන් යුතුව නොයෙක් දේ ප්‍රගුණ කළේය.


ඔහු විදුලිය ගැන එම ක්ෂේත්‍රයේ ඉංජිනේරුවෙකුට වඩා දැනගෙන සිටියේය. කලක් ප්‍රධාන යාන්ත්‍රික ඉංජිනේරු තැන ලෙස සේවය කළ ඒ මහතා 1955 දී ලංකා දුම්රිය සේවයේ සාමාන්‍යාධිකාරිවරයා ලෙස පත්වීම් ලැබුවේය. එය මෙරට දුම්රිය සේවයේ සන්ධිස්ථානයක් වූ බව පැරැන්නෝ දනිති.

 

 


මතු සම්බන්ධයි.

 

 

 

 

 

 

 


සෝමසිරි වික්‍රමසිංහ



අදහස් (1)

දුම්රියට රන් මසු ගෙනා රම්පාල යුගය

Athula k Friday, 29 December 2017 03:19 PM

හැම තැනම තියෙන දේශපාලන අත පෙවීම් නිසා මේ වගේ අයට දැන් ලංකාවේ තැනක් නැත. නැත්නම් දක්ෂයෝ නැතිව නෙවෙයි.

:       0       2

ඔබේ අදහස් එවන්න

Diyatha News

රට රත් කළ ඇඟ බද්ද
2020 මාර්තු මස 28 12298 2

අද ලංකාවේ හැමදාම හැම තැනම විවිධ ඉල්ලීම් දිනා ගැනීම සඳහා පොදු ජනතාව මෙන්ම රාජ්‍ය සේවකයින් ද වැඩ වර්ජන හා උද්ඝෝෂණ පවත්වති. ඔවුන්ගේ මේ උද්ඝෝෂණ වලින් වැඩි


ජේ.ආර්.ගෙන් ඇන්.ඇම්.ට චරිත සහතිකයක්
2020 මාර්තු මස 14 6833 1

මිත්‍රවරුනි දේශපාලනය සඳහා තිබිය යුතු ලොකුම සුදුසුකම් දෙක තමයි බුද්ධිය හා අත්දැකීම්. හොරුන්ට මැරයන්ට දේශපාලනය කරන්න බෑ. මේ පාර යටියන්තොට ආසනේට පෙරේරල


ප්‍රභාකරන්​ගේ පළමු උණ්ඩයට බිලිවූ යාපා පටුනේ පළමු පුරවැසියා
2020 මාර්තු මස 14 14539 1

දෙමළ ඊළාම් විමුක්ති කොටි සංවිධානය (LTTE) විමුක්තිය උද‌ාකර ගැනීම සඳහා තෝරා ගෙන තිබුණු ඝාතන සංස්කෘතියේ පළමු බිල්ල වූයේ දෙමළ ජාතිකයෙකි. ඔහු එවකට අගමැතිනි සි


බත් දුන් පියා නූලෙන් දිවි ගලවා ගත් හැටි
2020 මාර්තු මස 14 14939 4

ලංකාවේ දෙවැනි අගමැති ඔහුය. ඔහුගේ පියා ලංකාවේ ප්‍රථම අගමැතිය. ඔහු තුන් වරක් ලංකාවේ අගමැති ධුරය හෙබවූවේය. 1911 වසරේ ඉපදී 1973 දී එනම් 62 හැවිරිදි වියේදී මියගිය ත


ජෝන්ට ඇටවූ මර උගුල්
2020 මාර්තු මස 14 2799 0

කුල භේදය සම්බන්ධයෙන් උගුරට හොරා බෙහෙත් බීමේ ප්‍රතිපත්තියක් අනුගමනය කළ ජෝන් කොතලාවලට තවත් වරක් අපූරු ඇබැද්දියක් සිදුව තිබේ. වරක් ඔහුට ආධාර කළ උසස් යැය


මැතිසබය ගෙදර යැවීමේ පුරාණයෙන්
2020 මාර්තු මස 14 445 0

පසුගිය නොවැම්බර මස 16 වැනිදා පැවැති ජනාධිපතිවරණයෙන් ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ මහතා ජයග්‍රහණය ලැබීමෙන් පසුව මහින්ද රාජපක්‍ෂ මහතා අගමැති ධුරයට පත්කර රජයක් පිහිට


මේවාටත් කැමතිවනු ඇති

ශ්‍රී ලංකාව පුනර්ජනනීය බලශක්තියෙන් තිරසර අනාගතයක් කරා රැගෙන යන්නට සූර්ය හා සුළං බලය යොදා ගැනීමේ යෝජනාවක් 2024 සැප්තැම්බර් මස 19 82 0
ශ්‍රී ලංකාව පුනර්ජනනීය බලශක්තියෙන් තිරසර අනාගතයක් කරා රැගෙන යන්නට සූර්ය හා සුළං බලය යොදා ගැනීමේ යෝජනාවක්

ශ්‍රී ලංකාව මේ මොහොතේ සිටින්නේ ඉතාමත් තීරණාත්මක සන්ධිස්ථානයක යි. පවතින ගෝලීය දේශගුණික අභියෝග සහ බලශක්ති සුරක්ෂිතතාව පිළිබඳ කවර ගැටලු පැවතිය ද ෆොසිල

ගැලපෙනම කෙනාට මනාපය දෙන්න අත්වැලක් වෙරිටේ රිසර්ච් වෙතින් ගෝලීය වශයෙනුත් සුවිශේෂී වන වෑයමක් 2024 සැප්තැම්බර් මස 18 83 0
ගැලපෙනම කෙනාට මනාපය දෙන්න අත්වැලක් වෙරිටේ රිසර්ච් වෙතින් ගෝලීය වශයෙනුත් සුවිශේෂී වන වෑයමක්

ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම වරට, ප්‍රධාන ජනාධිපති අපේක්ෂකයින් තිදෙනාගේ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රකාශන පොරොන්දු පහසුවෙන් සංසන්දනය කිරීමට සහ ඇගයීමට, ඉංග්‍රීසි, සිංහල ස

Spa Ceylon, 2024 Green Beauty Awards හීදී සම්මාන 9ක් දිනා ගනී! 2024 සැප්තැම්බර් මස 13 137 0
Spa Ceylon, 2024 Green Beauty Awards හීදී සම්මාන 9ක් දිනා ගනී!

(2024 සැප්තැම්බර් 09) ලොව විශාලතම Luxury Ayurveda Wellness Brand වන Spa Ceylon, අන්තර්ජාතික සම්මාන උළෙලක් වන 2024 Global Green Beauty Awards හිදී ජාත්‍යන්තර වශයෙන් ලොව ඉදිරියෙන්ම සිටින රූපලාවන්‍ය සන්න

Our Group Site