අපේ රටේ ආදායම සහ වියදම ගළපාගැනීම හැමදාමත් බරපතළ ගැටලුවකි. රට ආර්ථික වශයෙන් දරුණු අර්බුදයකට මුහුණදීමේ ප්රධානම හේතුවක් වූයේද එකී අය-වැය පරතරය පියවා ගැනීමට විදෙස් ණය ලබා ගැනීමය. ගැටලුවට මෙතෙක් බලයේ සිටි කිසිදු ආණ්ඩුවක් විසඳුමක් ලබා දුන්නේ නැත. ඒ බව සනාථ කෙරෙන හෙළිදරව්වක් පසුගියදා අපගේ ලංකාදීපය පළ කළේය.
වත්මන් ආණ්ඩුව සම්බන්ධයෙන් ‘වෙරිටේ රිසර්ච්’ ආයතනය මෑතකදී සිදුකළ එම හෙළිදරව්වට අනුව මේ වසරේ (2024) අයවැයෙන් අපේක්ෂිත ආදායම සියයට 14 කින් අඩුවනු ඇතැයි ප්රකාශ වී තිබේ. ඒ අනුව අයවැයෙන් ඉලක්ක ආදායම අඛණ්ඩව අහිමිවන 33 වැනි වසර මෙය බවත් එහි වැඩිදුරටත් සඳහන්ය. ආණ්ඩුව මෙවර අයවැයෙන් රුපියල් කෝටි 4,16,400 ක ආදායමක් අපේක්ෂා කළද ලැබිය හැක්කේ රුපියල් කෝටි 3,57,000 ක ආදායමක් පමණක් බව කියන වෙරිටේ රිසර්ච් සඳහන් කරන්නේ එය රුපියල් කෝටි 59,400 ක අඩුවක් බවය.
මෙහිදී වඩාත් වැදගත් වන්නේ මෙසේ ආදායම් තත්වයේ අපේක්ෂිත ඉලක්කයට ළඟාවීමට නොහැකි වීමට හේතු වශයෙන් සඳහන් වන කාරණා කිහිපයයි. ඒ අතරින් වඩාත් කැපී පෙනෙන්නේ මේ ආදායම් අඩුවීමට ප්රධාන හේතුව, ලබාගත හැකි බවට හඳුනාගෙන තිබූ බදු පිළිබඳ තබා ඇති අධිතක්සේරුව බව අනාවරණය කර තිබිණ. එම හිඟයෙන් සියයට 61 ක් වැට්බදු අධිතක්සේරුව නිසාත්, ඉතිරි සියයට 39 සමාගම් සහ පෞද්ගලික ආදායම් බදු, සමාජ ආරක්ෂණ බද්ද සහ රේගු ආනයන බද්ද අධිතක්සේරුව නිසාත් නිර්මාණයවී ඇති බව හඳුනා ගෙන ඇතැයිද ප්රකාශවී තිබේ.
මෙහිදී සැලකිල්ලට ගත යුතු ප්රධාන කාරණාවක් වන්නේ වැට් බදු රටේ සාමාන්ය ජනතාවට දරාගත නොහැකි මට්ටමින් ඉහළ දමන විට එයින් සිදුවිය හැකි ප්රතිවිපාක කෙරෙහි රජය කිසිදු අවධානයක් නොදැක්වීමය. වැට්බදු මේ මට්ටමට ඉහළ දමන විට ඒ වන විටද රටේ ජනතාවගේ ආදායම් තත්වය බරපතළ පිරිහීමකට ලක්ව තිබීම නිසා ජනතාවගේ මිලදී ගැනීම් ශක්තිය තවදුරටත් පහළ බසිනු ඇතැයි මෙරට බොහෝ ආර්ථික විශ්ලේෂකයන්ගේ අදහස් හා යෝජනාවලට ආණ්ඩුව සවන් දුන්නේ නැත. ඒ වෙනුවට රජයේ බලධාරීන් දිගින් දිගටම ප්රකාශ කළේ වැට් බදු මේ ආකාරයට ඉහළ දැමීමකින් තොරව රජයේ ආදායම වැඩි කර ගැනීමට නොහැකි බවයි. එහෙත් දැන් සිදුවී ඇත්තේ එසේ ජනතාවගේ ආර්ථික ශක්තිය පිළිබඳ කිසිදු හැඟීමකින් තොරව වැට් බදු ඉහළ දැමීමෙන් අපේක්ෂිත ආදායම අහිමිවී යාමය. පෞද්ගලික ආදායම් බදු සහ රේගු ආනයන බදු වලටද මේ කාරණාව බලපා තිබීමද බදු අධිතක්සේරුවට හේතුවී තිබෙන බවද පැහැදිලිය.
පාර්ලිමේන්තුවේ ක්රම සහ විධි පිළිබඳ කාරක සභාවේ හෙළි කිරීම් වලට අනුව පසුගිය වසරේදී (2023) අපේක්ෂිත ආදායම් ඉලක්කය සියයට 13 කින් අඩුවී ඇති බවද ‘වෙරිටේ රිසර්ච්’ ආයතනය සඳහන් කර තිබේ. එසේම ලොවේ වැඩිම පොලී පිරිවැය සහ ආදායම් අනුපාතය ඇති ශ්රී ලංකාව ආර්ථික තිරසාරභාවය සඳහා එම අනුපාතය අඩුකිරීමේ වැදගත්කමද එම වාර්තාව උපුටා දක්වා තිබේ. මෙම කාරණා සම්බන්ධයෙන් මෙරට ආර්ථික විශ්ලේෂකයන් වරින්වර පෙන්වා දුන් කාරණා මේවනවිට සත්ය වී තිබෙන බව මේ සංඛ්යාලේඛන පෙන්වා දෙයි. එම විශ්ලේෂකයන්ගේ අදහස් ඉවත දැමීමේ ඵලවිපාක දැන් ආර්ථිකයට දැනෙමින් තිබෙන බව මේ වාර්තාව සනාථ කර තිබේ.
අපේ රටේ ආර්ථිකයේ අයවැය පරතරය පියවා ගැනීමට යොදාගත් පියවර අසාර්ථකවී ඇති බව අප මුලින්ම සඳහන් කළේ මේ ඉහත සඳහන් කාරණා සැලකිල්ලට ගනිමිනි. 1991 වසරේ පටන්ම මේ රටේ ආණ්ඩු ඉදිරිපත් කළ ආදායම් ඉලක්ක සපුරා ගැනීමට හැකි වී නැත. අපේ ආර්ථිකය තවමත් මේ විෂම චක්රයෙන් ගලවා ගැනීමට නොහැකිවීම සැබෑ ඛේදවාචකයකි.
(***)
අලුත් පාර්ලිමේන්තුවක් සඳහා ලබන නොවැම්බර 14 වන දින ඡන්දය දිය යුතුය. ඡන්දය දිය යුත්තේ ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායකට ශක්තිමත් ආණ්ඩුවක් ලබා දීමට යැයි ඇතැම
ජ්යෙෂ්ඨ පුරවැසියන්ගේ ස්ථාවර තැන්පතු සඳහා ගෙවමින් තිබූ විශේෂ පොලී අනුපාතිකය කාලක් තිස්සේ ගෙවීම අත්හිටුවා තිබිණි. එම ගෙවීම නැවත ක්රියාත්මක කිරීම සඳ
මැතිවරණ උණුසුම රළ නගමින් තිබේ. රටේ ප්රධාන පුරවැසියා තෝරා පත්කර ගන්නා මැතිවරණය වන හෙයින් උණුසුම තියුණුය. මෙම ජනාධිපතිවරණයේ දී රටේ පුරවැසියෝ 17,140,354 ක් ඡන
සමාජය විවිධය. විසමය. එමෙන්ම එය විෂෙන් පිරුණකි. වැඩිහිටියාට පෞද්ගලික අත්දැකීම් ඇසුරෙන් ද සමාජ සිදුවීම් ඇසුරෙන් ද තම තම නැණ පමණින් එය අවබෝධ කර ගැනීමේ හැක
සසුනඹර පොබ කළ අති ශෝභමාන සංඝ පීතෘවරයාණන් වහන්සේ නමක ලෙස දෙස් විදෙස් පතළ මහා කීර්ති කදම්බයෙන් අනූන බස්නාහිර පළාතේ ප්රධාන සංඝ නායක, කොළඹ ගංගාරාම විහාරා
රුපියල් ලක්ෂ පහළොවක මුදලක් අල්ලස් වශයෙන් ලබාගත් බව කියන වෙළෙඳ හා සමුපකාර රාජ්ය අමාත්ය සතාසිවම් වියලේන්දිරන් මහතාගේ සම්බන්ධීකරණ ලේකම්වරයකු යැයි ක
වසර විසිපහක විශිෂ්ට ඉතිහාසයක් සහිත BMS කැම්පස් ආයතනය නවෝත්පාදනයන් පෝෂණය කරමින් අනාගත නායකයින් නිර්මාණය කරමින් සහ හැඩගස්වමින් විශිෂ්ට ආයතනයක් බවට මේ ව
සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී දීප ව්යාප්ත ශාඛා ජාලයේ 51 වැනි ශාඛාව කලූතර දිස්ත්රික්කයේ අර්ධ නාගරික ජනාකීර්ණ නගරයක් වූ මතුගම නගරයේදී පසුගියදා විවෘත කෙරිණ.
ඔබ භාවිත කරනුයේ කුඩා යතුරු පැදියක් හෝ අධි සුඛෝපභෝගී මෝටර් රියක් හෝ වේවා එහි බැටරියට හිමිවනුයේ ප්රධාන අංගයකි. වාහනයක් කරදර වලින් තොරව සිත්සේ භාවිත කර
ආදායම් ඉලක්ක වැරැදීමේ ප්රතිවිපාක