ශ්රී ලංකා රේගුව රටට ආදායම් ගෙන එන ප්රධානම රාජ්ය දෙපාර්තමේන්තුවකි. රේගුවේ මාධ්ය ප්රකාශක සීවලී අරුක්ගොඩ මහතා මේ වර්ෂය ආරම්භයේදී ප්රකාශ කර තිබුණේ, 2023 වර්ෂය තුළදී රුපියල් බිලියන 970ක වාර්තාගත ආදායමක් ලබා ගැනීමට රේගුව සමත් වූ බවය. එය රේගු ඉතිහාසයේ ඉහළම ආදායම් වාර්තාව බව ද සඳහන් කෙරිණි. එහෙත්, මෙසේ වාර්තාගත ආදායමක් ලැබීම, රේගු නිලධාරීන්ට සිත්සේ එම ආදායමෙන් කොටසක් අයථා ලෙස බෙදා ගැනීමට හේතුවක් කරගත නොහැක. එවැන්නක් සිදු වී නම්, එය හැඳින්විය යුත්තේ එක්තරා අන්දමක ගසාකෑමක් වශයෙනි.
අප මේ කරුණු සඳහන් කරන්නේ, අපගේ සහෝදර පුවත්පතක් වන ඉරිදා ලංකාදීපයේ පළ වූ ප්රවෘත්තියක් කෙරෙහි අවධානය යොමු කරවමිනි. එම ප්රවෘත්තියට අනුව, 2012 වර්ෂයේ සිට 2023 වර්ෂය දක්වා කාලයේදී රේගුවේ නිලධාරීන්ට සහ රේගුවට තොරතුරු සපයන පුද්ගලයන්ට මුදල් අමාත්යවරයාගේ අනුමැතියකින් තොරව රුපියල් කෝටි 2,422ක් බෙදා දී තිබේ. තෑගි මුදල් වශයෙන් මෙතරම් විශාල මුදලක් බෙදා ගැනීමේදී ඒ සඳහා විෂයය භාර අමාත්යවරයාගේ අනුමැතියක් ලබා නොගැනීම එම දීමනාවල නීත්යනුකූලභාවය දැඩි ප්රශ්න කිරීමකට ලක් කරන බව පෙන්වා දිය යුතුය. රේගු නිලධාරීන්ගේ තනි අභිමතය පරිදි පමණක් මෙතරම් විශාල මුදලක් බෙදා හදා ගැනීමට රේගුවේ ලොක්කන්ට හයියක් ලැබුණේ කෙසේ ද යන්න විමසා බැලිය යුතු නොවේ ද?
ත්යාග මුදලට අමතරව අතිකාල සම්බන්ධයෙන් ද සාමාන්ය රාජකාරිවලදී පවා දිරි දීමනා සහ වෙනත් අමතර ප්රතිලාභ ලබා ගැනීම සම්බන්ධයෙන් ද අක්රමිකතා සිදු වී ඇති බව මේ තොරතුරු හෙළි කරන ජාතික විගණන කාර්යාලය, රේගු අරමුදල් කළමනාකරණය සහ පරිපාලනය සම්බන්ධ විශේෂ විගණන වාර්තාව පෙන්වා දී තිබේ. එම තොරතුරුවලට අනුව, රේගුවේ අතිකාල අරමුදල ද දැඩි ලෙස අවභාවිත වී තිබේ. 2021 සහ 2023 වර්ෂවලදී මෙම අතිකාල අරමුදලින් රුපියල් කෝටි 200ක් නිලධාරීන්ට ලබා දීමේදී රජයට බැර කර ඇත්තේ රුපියල් කෝටි 20ක් පමණි. එය රජයට ලබා දිය යුතු ආදායමක් වැඩි කලබලයකින් තොරවම අමතක කර දැමීමකි. එතරම් අපරික්ෂාකාරී ලෙස රේගුවේ ආදායම කළමනාකරණය කිරීම සම්බන්ධයෙන් ඒ කාලවල වගකිව යුතු නිලතල හෙබවූ නිලධාරීන් වගකිව යුතුය. මෙවැනි අක්රමිකතා ඉදිරියේදී හෝ සිදු නොවීමට වග බලා ගැනීම වත්මන් රේගු බලධාරීන්ගේ වගකීම වෙයි.
ශ්රී ලංකාවේ රාජ්ය ආදායම නිසි ලෙස කළමනාකරණය නොකිරීමේ ප්රතිවිපාක වඩාත්ම දැනෙන්නේ මේ රටේ පොදු මහජනතාවටය. කර මුලටම ආර්ථික වශයෙන් හිර වුණත්, රජයට බදු ගෙවීමට බැඳී සිටින ජනතාව අපා දුක් විඳිද්දී රජයට ආදායම් ලබා දිය යුතු නිලධාරීන් එම ආදායම තමන්ගේ හැන්දෙන් තමන්ටම බෙදා ගැනීම කිසිසේත් අනුමත කළ නොහැකිය. රේගුව විශේෂ රාජ්ය සේවාවක් බවත්, එහි නිලධාරීන්ට රාජකාරි ඉටු කිරීමේදී ප්රබල අභියෝගවලට මුහුණ දීමට සිදු වන බවත් අපි දැන සිටිමු. ඒ වෙනුවෙන් ඔවුන්ට තම රාජකාරි ආවරණය කිරීමේදී රජයේ සෙසු නිලධාරීන්ට නොමැති වරප්රසාද නීතියෙන්ම ලබා දී ඇති බවත් දනිමු. වැටලීම් සිදු කළ විට ත්යාග මුදල් වශයෙන් සැලකිය යුතු මුදලක් එම රාජකාරි ආවරණය කළ නිලධාරීන්ට ලබා දීම එවැනි එක් වරප්රසාදයකි. එහෙත්, අදාළ විගණන වාර්තාව පෙන්වා දී ඇත්තේ, සාමාන්ය රාජකාරි ඉටු කරන නිලධාරීන්ටත් එවැනි දිරි දීමනා සහ ප්රතිලාභ ලබා දීමට නිලධාරීන් ක්රියා කර ඇති බවය. එය පැහැදිලිවම මුදල් අවභාවිත කිරීමකි.
වාර්තාගත අන්දමට රජයට ආදායම ලබා දීමට කැපවී කටයුතු කරන රේගු නිලධාරීන්ට අපගේ ප්රශංසාව හිමි වන බව ද මෙහිදී සඳහන් කරමු. රාජ්ය මූල්යකරණයේ ඉතා වැදගත් ආයතනයක් මහා පරිමාණයේ මුදල් අක්රමිකතා සිදු වන ස්ථානයක් වශයෙන් හංවඩු ගැසෙනවා දැකීමට ද අපි අකැමැත්තෙමු. රජයට ආදායම් උපයා දීමත් සමග එයින් කොටසක් නිසි අනුමැතියකින් තොරව අනීතික ලෙස තමන්ටම බෙදා ගැනීම කිසි ලෙසකින්වත් සාධාරණ නැත. එය ශ්රී ලංකා රේගුවේ අභිමානයට කැළලක් බව ද පෙන්වා දීමට කැමැත්තෙමු.
(***)
මහ මැතිවරණය නිමා වී ඇත. නව පාර්ලිමේන්තුව ද පළමු වතාවට ඊයේ රැස්වූයේය. ජාතික ජන බලවේගයේ දේශපාලන වැඩසටහන විධායකය සහ ව්යවස්ථාදායකය යන ක්ෂේත්ර දෙකේම ශක්
බ්රිතාන්ය යටත්විජිත සමයේ සිට මෙරට භාණ්ඩ අපනයනය සිදු වුණි. එදා සිට අද දක්වාම මෙරට ප්රධාන අපනයනික බෝග ලෙස හඳුනාගන්නේ තේ, පොල්, රබර් ය. එහෙත් එම පිළිගැන
ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක ප්රමුඛ ජාතික ජන බලවේගය මෙවර මහ මැතිවරණයේ දී ජනතාවගෙන් ඉල්ලා සිටියේ ‘පොහොසත් රටක් ලස්සන ජීවිතයක්’ ජනතාවට උරුම කර දීම සඳ
පෙරදිග ධාන්යාගාරය යන්න ඇසූ සැණින් කාගේත් මතකයට නැගෙන්නේ මහා පරාක්රමබාහු සමයේ අප රට හැදින් වූ නමයි. වචනයේ අර්ථය අනුව ගතහොත් පෙරදිග ලෝකයටම අවශ්ය තරම
ජාතික ජන බලවේගයට පාර්ලිමේන්තුවේ තුනෙන් දෙකක් ඉක්මවා යන ආසන 159ක අද්විතීය ජයග්රහණයක් ලබා දෙමින් 2024 පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණය නිමාවට පත්විය. එහිදී සමඟි ජන බ
ජ.වි.පෙ මූලිකත්වය ගත් මේ 2024 පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණයේ ජා.ජ.බ නැතිනම් “මාලිමා” ජයග්රහණය සැබවින්ම ඓතිහාසික ජයග්රහණයකි. ඔවුන්ගේ දේශපාලනය මා නොපිළිගත්තද, ඔ
වසර විසිපහක විශිෂ්ට ඉතිහාසයක් සහිත BMS කැම්පස් ආයතනය නවෝත්පාදනයන් පෝෂණය කරමින් අනාගත නායකයින් නිර්මාණය කරමින් සහ හැඩගස්වමින් විශිෂ්ට ආයතනයක් බවට මේ ව
සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී දීප ව්යාප්ත ශාඛා ජාලයේ 51 වැනි ශාඛාව කලූතර දිස්ත්රික්කයේ අර්ධ නාගරික ජනාකීර්ණ නගරයක් වූ මතුගම නගරයේදී පසුගියදා විවෘත කෙරිණ.
ඔබ භාවිත කරනුයේ කුඩා යතුරු පැදියක් හෝ අධි සුඛෝපභෝගී මෝටර් රියක් හෝ වේවා එහි බැටරියට හිමිවනුයේ ප්රධාන අංගයකි. වාහනයක් කරදර වලින් තොරව සිත්සේ භාවිත කර
රේගුවේ ආදායම් අවභාවිතාව