රේගු නිලධාරීන් ඇතුළු අනෙක් අංශවල සේවක හිඟයක් හේතුවක්
වරායේ තත්වය මනින දර්ශකවලට අහිතකර බලපෑමක්
කොළඹ වරාය මඟහැර නැව් යාත්රා කරලා
රාත්රියට වැඩ මන්දගාමියි
ප්රමාදයට වෙනම ගාස්තු ගෙවන්නත් වෙනවා
කොළඹ වරාය තදබදය පිළිබඳ දිනෙන් දින ලැබෙන දැඩි ප්රතිචාර හේතුවෙන් “ආසියාවේ ප්රධාන නැව් මධ්යස්ථානය” ලෙස කොළඹ වරායේ කීර්තිනාමය මෙන්ම එහි යහපත් ප්රතිරූපය ද අවදානමට ලක්ව තිබේ.
මෙම ප්රමාද වීම් අසාමාන්ය දෙයක් නොවන නමුත්, ගෙවුණු සතියේදී තදබදය මධ්යයේ මුදාහරින ලද පරීක්ෂා නොකළ බහලුම් සිය ගණනක් පිළිබඳව මේ වන විට සැක පහළ වී තිබේ.
කොළඹ නැව්කරුවන්ගේ ඇකඩමියේ ප්රධාන විධායක නිලධාරි රොෂාන් මාසකෝරාල මහතා පැවැසුවේ, ගැටලුව විසඳීමට පියවර ගැනීම වෙනුවට ප්රතිචාර දැක්වීමෙන් ලෝකයට වැරැදි සහ ඍණාත්මක පණිවිඩ ලබා දෙන බවයි.
“රටේ මෙන්ම ප්රධාන නැව් වරායක කීර්තිනාමය ද අවදානමට ලක්වෙලා තියෙනවා. කාරණය අහිතකර ප්රචාරයක් ලබා ගන්නා විට ඒ වෙනුවෙන් යම් හානි පාලනයක් තිබිය යුතුයි. මේ අතරවාරයේ ගැටලු විසඳීමට පියවර ගත යුතුයි.” බහාලුම් සහ භාණ්ඩ නිෂ්කාෂණය කිරීමේදී මෙන්ම අභ්යන්තර ගැටුම් සම්බන්ධයෙන් ද නීත්යනුකූල අවශ්යතා ඇති බව මාසකෝරාල මහතා පැවැසීය.
ඔහුට අනුව, නැව් නැංගුරම් ලෑමේ සිට සීමිත ඉඩකඩ සහ පහසුකම්, ගොඩබෑමේ ප්රමාදය, පර්යන්තවල තදබදය, රේගු නිලධාරීන් නොමැතිකම සහ රේගු සහ ආනයනකරුවන් තුළ නිසි ක්රියාවලියක් සහ බහලුම් ප්රවාහනයට අදාළ වාප්පු ලිපිකරුවන්ගේ ගැටලු වැනි සාධක තදබදයට හේතු වී තිබේ. මෙම ප්රමාද සඳහා වගකිව යුතු තනි ආයතනයක් හෝ හේතුවක් නොමැත.
කෙසේ වෙතත්, සැපයුම් දාම පහසුකම් සැපයීම සඳහා සහාය වීමේදී රේගුවට ප්රධාන වගකීමක් පැවැරී ඇති අතර, එහි හිඟයක් ඇති බව මාසකෝරාල මහතා පවසයි.
දකුණු ආසියාවේ වඩාත්ම කාර්යක්ෂම වරායවලින් එකක් ලෙස හැඳින්වෙන සහ උපායමාර්ගිකව පිහිටා ඇති කොළඹ වරායේ තත්වය මනින විවිධ දර්ශකවල ස්ථාන පහත වැටීමට මෙලෙස ජාත්යන්තරව සන්නිවේදනය වන වැරැදි පණිවිඩය හේතු වන බැවින්, ඒවා නිවැරැදි කිරීමට පියවර නොගෙන, ගැටලු ඇති බව පිළිගැනීම මෙන්ම ගැටලු දේශපාලනීකරණය කිරීම ඉදිරි මාවත නොවේ.
වරායෙන් සහ රේගුවෙන් බහලුම් නිදහස් කිරීමේ ප්රමාද එකිනෙකට සම්බන්ධ ගැටලු රාශියක් ඇති කර ඇති අතර, නැව් කොළඹ වරාය මගහැර යාම, නැව් සහ බහලුම් සඳහා ප්රමාද ගාස්තු, බහලුම් රියැදුරු ගැටලු, මාර්ග තදබදය සහ වාප්පු කාර්යාලවල ගැටලු ඉන් සමහරෙකි.
ලංකා නැව් නියෝජිතයන්ගේ සංගමය විසින් ප්රවාහන හා සිවිල් ගුවන් සේවා අමාත්ය බිමල් රත්නායක වෙත ලිපියක් යවමින් කියා සිටින්නේ, නැව් කොළඹ මගහැර යාත්රා කර ඇති බව තම සංගමය සහ ශ්රී ලංකා යාත්රා ක්රියාකරුවන්ගේ සංගමය වන සංගම් දෙකම වාර්තා කර ඇති බවයි.
නැංගුරම්පොළවල් නොමැතිකම, පර්යන්ත තුළ තදබදය, වරාය තුළ සහ පිටත භාණ්ඩ ප්රවාහනය කිරීමට ට්රක් රථ නොමැතිකම මෙන්ම අනෙකුත් තරගකාරි වරාය යාත්රා පිළිගැනීමට සූදානම් වීම යන කාරණා, නැව් කොළඹ වරාය මගහැර යාත්රා කිරීමට හේතු වූ බව ඔවුහු පෙන්වා දෙති.
නෞකා තිහක් කොළඹ වරාය මගහැර ගොස් ඇති අතර, ඉන් නැව් විසිහතරක් එක් නැව් සමාගමකට අයත් ඒවා වෙයි. තවත් ප්රමාද වීම වළක්වා ගැනීම සඳහා සමහර යාත්රා පටවන ලද සහ ප්රති-නැව්ගත කිරීමේ පෙට්ටි පමණක් බාගෙන ඉන්දියාවේ කේරළයේ විජින්ජාම් වරායට ළඟා වී ඇත.
නියෝජිතයන් විසින් නැව් සමාගමකට යවන ලද එක් ලිපියකින් රේගුවට පවා දන්වා ඇත්තේ, නැංගුරම් ලෑමේ ප්රමාදය හේතුවෙන් නැවකට කොළඹ මගහැර යන ලෙසට ජිනීවා හි ප්රධාන කාර්යාලය උපදෙස් දී ඇති බවයි.
“සන්ඩේ ටයිම්ස්” පුවත්පතට අදහස් දක්වමින්, බහාලුම් ප්රවාහනය කරන්නන්ගේ සංගමයේ මහලේකම් නිමල් අමරසේකර මහතා පවසා ඇත්තේ, කොළඹ වරාය තදබදය මෙන්ම රේගු පරීක්ෂණ ස්ථානවල තදබදය ද නොවෙනස්ව පවතින බවයි.
රේගුව ඔවුන්ගේ පරීක්ෂණ ස්ථාන පුළුල් කරමින් දැඩි කොන්දේසි යටතේ පරීක්ෂණ වේගවත් කළ යුතු අතරම, ශ්රී ලංකා ප්රමිති ආයතනය, සත්ව හා ශාක නිරෝධායන සහ ආහාර පාලනය වැනි අනෙකුත් රාජ්ය ආයතන කාර්යාල එකම ස්ථානයක ස්ථාපිත කළ යුතු බවත් අමරසේකර මහතා පැවැසීය.
රේගුවට මෙන්ම රජයට ද පෞද්ගලික බහාලුම් අංගණ භාවිත කරන ලෙස ඉල්ලීමක් කර ඇත. “රේගුවේ පුරප්පාඩු පිරවීම සඳහා විශ්රාමික නිලධාරීන් කැඳවන ලෙස අපි රජයෙන් ඉල්ලා සිටිනවා.” තව ද, පෝලිම්වල රැඳී සිටින විට වැසිකිළි හා ආහාර නොමැතිකම ගැන පැමිණිලි ද බහලුම් රියැදුරන් විසින් ඉදිරිපත් කර ඇත.
රේගුව පැය 24 පුරාම වැඩ කරන බව පැවැසුව ද, මධ්යම රාත්රියේදී වැඩ මන්දගාමි වන බැවින් එවැන්නක් සිදු නොවන බව වාප්පු ලිපිකරුවෝ පැමිණිලි කරති.
ප්රමාදය සඳහා ප්රමාද ගාස්තු සහ බදු අය කෙරේ. රේගු නිවාස නියෝජිතයන් සැක කරන්නේ, රේගුව හිතාමතාම ප්රමාදය දීර්ඝ කරන බවයි. වෘත්තීය සමිතිය සහ රේගු පරිපාලනය අතර විරසකයක් නිර්මාණය වී ඇති බවත්, එය ප්රමාදයට ද හේතු වන බවත් ඔවුහු පෙන්වා දෙති.
රජය විසින් සීමා ඉවත් කිරීමෙන් පසු ඉඩ ප්රශ්නය සහ ආනයන ක්රමයෙන් වැඩි වීම තවමත් පැවැතුණ ද, රේගුව තුළ වංචා ඉවත් කිරීම සඳහා ස්ථාවරයක් ගෙන දැඩි පරීක්ෂණ සඳහා නියෝග නිකුත් කිරීමෙන් පසුව පරීක්ෂාව මන්දගාමි වන බව ද ඔවුහු කියා සිටිති.
ස්කෑන් යන්ත්රය හරහා පරීක්ෂණ වේගවත් කිරීමට අදහස් කරන නමුත්, රේගුව දැන් භෞතික පරීක්ෂණ සඳහා කැඳවන්නේ ඔවුන්ට දිරි දීමනා මුදල් උපයාගත හැකි බැවිනි. මේ අතර, කොළඹ වරාය මගහරින නැව් සම්බන්ධයෙන් පරීක්ෂණයක් ඉල්ලා අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවට පැමිණිල්ලක් ඉදිරිපත් කර ඇති බව රේගු නිලධාරීන්ගේ සංගමයේ උප සභාපති දසුන් දිල්හාර මහතා පැවැසීය.
සංගමය මේ පිළිබඳව වරාය ප්රධානියාගෙන් විමසූ විට එවැන්නක් සිදු නොවූ බව ඔහු පවසා තිබේ.
ස්කෑන් කිරීමෙන් පසුව පමණක් නිදහස් කළ යුතු බව දැක්වෙන රතු සහ තැඹිලි පැහැයෙන් සලකුණු කර ඇති බහාලුම් 323ක් රේගුව නිදහස් කර ඇති අතර, තදබදය අඩු කිරීම සඳහා එසේ කළ බව සඳහන් කරයි. තදබදය දිගටම පවතින්නේ තදබදය අඩු කිරීමේ පදනම මත දැඩි ලෙස පරීක්ෂා කළ යුතු බහාලුම් පරීක්ෂාවකින් තොරව නිදහස් කිරීමට හැකියාව ලැබෙන නිසා ද? යන්න ගැන සංගමය සැක පළ කරයි.
යල් පැන ගිය ස්කෑනර් යන්ත්ර මගින් අයිතමවල දළ සටහනක් පමණක් ලබා දෙන අතර, භෞතික පරීක්ෂාව අවශ්ය බව දිල්හාර මහතා පැවැසීය.
නිලධාරීන් පැය විසිහතර පුරාම වැඩ කරන බැවින්, ඔවුන්ට පමණක් දොස් පැවැරිය යුතු නැති බවත්, වාප්පු ලිපිකරුවන් සහ අනෙකුත් රාජ්ය ආයතන නිලධාරීන් ද එසේ කළ යුතු බවත් ඔහු පෙන්වා දෙයි. කෙසේ වෙතත්, නැව් නියෝජිතයන් කියා සිටින්නේ, වරාය ප්රධානියා නැව් මගහැරීම ගැන නොදන්නා බවයි. මධ්යම රාත්රියෙන් පසු වැඩ මන්දගාමි කරන්නේ රේගු නිලධාරීන් බව ද ඔවුහු පැවැසූහ.
රේගු මාධ්ය ප්රකාශක සීවලි අරුක්ගොඩ මහතා පැවැසුවේ, පසුගිය සිකුරාදා උදෑසන 9.20 වන විට වරායේ බහාලුම් 2,724ක් නිදහස් කිරීමට තිබූ බවයි. දිනපතා පැමිණෙන බහාලුම් 2,000-3,000න් සියයට 60ක් පරීක්ෂාවකින් තොරව නිදහස් කරනු ලැබේ.
ඉතිරි ඒවා පරීක්ෂා කළ යුතු නමුත්, ඔවුන්ට හැකියාව ඇත්තේ දිනකට 400ක් පමණක් නිදහස් කිරීමටය. නිලධාරීන් 700ක හිඟයක් හේතුවෙන් පැය විසිහතර පුරාම, සේවා මුර පදනම මත නිලධාරීන් යෙදවීමට නොහැකි බව ඔහු පෙන්වා දෙයි.
බහලුම් තදබදයේ ඇත්ත නැත්ත