IMG-LOGO

2024 සැප්තැම්බර් මස 17 වන අඟහරුවාදා


අඹ බයන්න සහ අඹ යාළුවා

මතක හා මතය 19

 


අප 'අඹ' බයන්න යනුවෙන් හැඳින්වීමට පුරුදුව සිටින්නේ සඤ්ඤක 'ඹ'යන්නය. ඊට හේතුව, අඹ නමැති පලතුරට කියන නාමය ලිවීමේදී සඤ්ඤක 'ඹ'යන්න භාවිත වීම බවය බොහෝ දෙනාගේ සිතේ ඇති අදහස. එය සපුරා වැරදිය. එය එසේ වේ නම් කඹ, බඹ, උඹ, ආදි වචනවලදී ලියැවෙන එම 'ඹ'යන්න 'අඹ' බයන්න ලෙස හැඳින්විය හැක්කේ කෙසේද? ඒවා හැඳින්විය යුත්තේ කඹ බයන්න, බඹ බයන්න, උඹ බයන්න ආදි නම්වලින් නොවේද? එහෙත් එය එසේ නොවෙයි. එතැන්හි ඇති සඤ්ඤක 'ඹ'යනුද හැඳින්වෙන්නේ 'අඹ' බයන්න යන එකම නාමයෙන්මය.

මේ 'අඹ' නාම ව්‍යවහාරය කෙසේ බිහි වුණක්ද? මේ ලිපියේ පරමාර්ථය එහි සුලමුල සොයා බැලීමයි. 'අඹ' නාම ව්‍යවහාරය සම්බන්ධයෙන් මා අසා ඇත්තේ එක් නිරුක්ති අර්ථ කථනයක් පමණි. එහෙත් එය වනාහි 'අඹ' යාළුවා යන වහර ගැන මිස 'අඹ' බයනු වහර ගැන නොවේ. එහිදී 'අඹ' ශබ්දය සලකා ඇත්තේ 'ජලය' යන අරුත දෙන පදයක් ලෙසිනි. 'රුවන් මල' සහ 'පුරාණ නාමාවලිය' යන අපගේ පැරණි සිංහල නිඝණ්ඩු දෙකෙහිම මේ 'ජල' වාචී 'අඹ' ශබ්දය හමුවෙයි. එම 'අඹ' යන හෙළ වදන බිඳී ඇත්තේ පාලි සහ සංස්කෘත භාෂාවල එන 'අම්බු' ශබ්දයෙනි. නෙලුම් මල 'අම්බුජ' (අම්බු + ජ ) යනුවෙන් හැඳින්වෙන්නේ ජලයේ හටගන්නා හෙයිනි.

මා අසා ඇති පූර්වෝක්ත 'අඹ' යාළු අර්ථකථනය වූකලී පෙරහැර ආදි ආගමික උත්සව අවසානයේදී සිදුවන මංගල සම්මත කාරියක් වන දිය කැපීම සාධක කොට ගෙන නිපදවන ලද්දකි. එහිදී දිය දෙබෑව යන සේ කඩුවෙන් ගසන මුත් වහා එම දිය කඳ බද්ධ වෙයි. එය කිසි සේත් වෙන් කළ නොහැකිය. කැපුවත් වෙන්කළ නොහැකි වතුර මෙන් පවත්නා මිත්‍ර සන්ථවය 'අඹ' යාළුකම යැයි යනු එම නිරුක්ති අර්ථයයි. මෙය කවුරුන් හෝ අතිපණ්ඩිත හිතුමතයෙකු විසින් බලයෙන් අටවන ලද්දක් ලෙස මිස ව්‍යාකරණානුකූල පද සිද්ධියක් මුල් කොටගෙන නිපන් නිරුක්තියක් ලෙස පිළිගත හැකිද? මක්නිසාදයත් 'ජල' වාචී 'අඹ' වදන නිඝණ්ඩු පොත්වලට සීමා වූවක් මිස සිංහලයන්ගේ කට වහරේ භාවිත වන්නක් නොවන හෙයිනි. 'අඹ' යන්න 'වතුර' අරුතින් අපගේ පැරණි ගද්‍ය පද්‍ය සාහිත්‍ය පොත පතෙහිද විරල ලෙස හෝ යෙදුණු තැනක් වීද යන්න සංශයට කාරණයකි.

අදත් සිංහලයාගේ කටවහරින් ගිලිහී නොගොස් නොනැවත භාවිත වන 'අඹ' බයන්න සහ 'අඹ' යාළුවා යන දෙවැදෑරුම් යෙදුම කෙසේ නිපන්නක්ද යන්න පිරික්සා බැලීමේ කාරියට දැන් අපි පිවිසෙමු.

සිංහල හෝඩියේ ක - ච - ට - ත - ප යන වර්ග අක්ෂරවලට අයත් අග අකුරු පහ ඞ - ඤ - ණ - න - ම වෙයි. ඒවා හැඳින්වෙන්නේ නාසික්‍ය ශබ්ද ලෙසය. අනුනාසික යනුද ඊටම නමකි. උච්චාරණය නාසයේ ආධාරයෙන් සිදුවන හෙයිනි. මේ වර්ග අක්ෂර අතර ඇති ග - ජ - ඩ - ද - බ යන අකුරු පහෙන් මුල් සතරට ඒවාට අයත් ඞ - ඤ - ණ - න යන අනුනාසික අකුරු සතරේ අර්ධයක් හෙවත් අඩක් සංයෝග වන මුත් පස් වන 'බ' අකුරට පමණක් එහි අනුනාසිකය වන 'ම' අකුර සම්පූර්ණයෙන්ම සංයෝග වීම විශේෂයකි. එසේ අර්ධ සංයෝගයෙන් නිපන් ඟ - ඦ - ඬ - ඳ අකුරු හතර හැඳින්වෙන්නේ අර්ධ අනුනාසික නමිනි. ක - ච - ට - ත - ප යන වර්ග අක්ෂර පහෙන් පස්වැන්න වන 'ප' යන්නෙන් පටන් ගන්නා අක්ෂරවලට අයත් අර්ධ අනුනාසිකය අපේ හෝඩියේ නිර්මාණාත්මකම අක්ෂරය වශයෙන් හැඳින්වීම කවර වරදද? අප 'ඹ' රූපයෙන් ලියන්නේ එම නිර්මාණාත්මක අක්ෂරයයි. මේ අර්ධ අනුනාසික අකුරු සියල්ලම 'සඤ්ඤක' නාමයෙන් හැඳින්වෙන්නේ 'සංයෝග' යන අර්ථයෙනි.

ඟ - ඦ - ඬ - ඳ යන අර්ධ අනුනාසික අක්ෂර රූපවලට වඩා 'ඹ' අර්ධ අනුනාසිකය අමුතුම හැඩයක් ගත් නිර්මාණාත්මක අක්ෂර රූපයක් බවට පත් වූයේ කවර හේතුවක් නිසාද? 'ඹ' අර්ධ අනුනාසිකයේ සංයෝග විධිය සෙසු අර්ධ අනුනාසික අක්ෂර සතරෙහි සංයෝග විධියට අසමාන වූයේ කෙලෙසින්ද? එසේම මුල් අර්ධ අනුනාසික අක්ෂර සතර 'සඤ්ඤක' නාමයෙන් හැඳින්වෙද්දී 'ඹ' අර්ධ අනුනාසිකය පමණක් සඤ්ඤක 'ඹ' යන්න නොවී 'අඹ' බයන්න වූයේ ඇයි?

'ඹ' යන මෙම විශේෂ අනුනාසික අක්ෂර රූපය බිහිවීමට හේතු වුණු සංයෝග විධිය කෙසේ සිදු වූවක්ද? මේ පිළිබඳ වෙසෙස් සඳහනක් මුනිදාස කුමාරතුංග පඬිඳුන්ගේ ප්‍රාමාණික ව්‍යාකරණ ග්‍රන්ථයක් වන 'ව්‍යාකරණ විවරණ'යෙහිද අදෘශ්‍යමානය. කුමාරතුංග වෛයාකරණයන්ගේ කෘතියෙහි 'අක්ෂර' නමින් එන (2) වන අධිකාරයේදී අර්ධ අනුනාසික ශබ්ද සම්බන්ධයෙන් දක්නට ඇත්තේ පහත එන විවරණ පාඨය පමණි.

(24) සිංහලයෙහි ඟ - ඦ - ඬ - ඳ - ඹ යන තන්හි අනුනාසික සංයෝගයෙක් පෙනේ.(21 වන පිටුව)


'ඹ' අක්ෂරයේ බිහිවීම හා එහි විශේෂත්වය අවධාරණය කරමින් කළ රමණීය විවරණයක් වි . ජ . මු ලොකු බණ්ඩාර සූරීන්ගේ ගුරුවරයෙක් වූ දො . ඩ . ඩයස් වියතාණන්ගේ දේශනයක් අනුව පළ කළ ලිපියක දක්නට ඇත.


" 'ඹ' (අඹ බයන්න) හෝඩියේ තියෙන ලස්සනම අකුර වෙන්න ඇති. ඒ අකුර අපේ හොඳ නිර්මාණයක්. 'ම' යන

අනුනාසිකාක්‍ෂරයත් ඒ වර්ගයේ තුන් වන වර්ණය වන 'බ'යන්නත් එකට බැඳ 'බ' යන්නේ 'ගැටය' අස් කර දැමීමෙනුයි 'ඹ' (අඹ බයන්න) තනාගෙන ඇත්තේ."

(සසඳු සටහන් -11 - 46 පිටුව.)


'අඹ' බයන්න සහ 'අඹ' යාළුවා යනුවෙන් (නියම සුල මුල නොදැන වුවද) තවමත් සිංහලයන්ගේ කටින් නොගිලිහී පවතින ප්‍රකට කියමන් දෙකෙහි උපත පිළිබඳව සසාධකව හා සකාරණව නිගමනයකට බැසගත හැකි තර්කානුකූල ව්‍යාකරණ සාධකයක් මට පළමු වරට හමුවූයේ රැයිපියෙල් තෙන්නකෝන් පඬිඳුන්ගේ 'හොඳ සිංහල' නමින් දන්නා උසස් පොතෙහි 'හෝඩිය' නමින් එන (2) වන පරිච්ඡේදයෙහි 19 වැනි පිටුවෙහි අගදීය.


" 'ඳ්' යන නාසික්‍ය ලක්ෂණයේ අර්ධය හා බැඳී ඇති අකුරු සඳහා 'සඤ්ඤක' යන විශේෂණය යෙදෙයි. 'බ්' යනු ඒ හා නොබැඳී 'ප'වර්ගයේ නාසික්‍යය සමගම බැ⁣ඳෙයි.

" 'ඹ්' යන්න, 'ම් , බ්' යන අකුරු දෙක එකට බැඳීමෙන් සිද්ධයි. එයට 'මඹ' බ යන්න කියාද 'අඹ' බ යන්න කියාද දනෝ පවසති."


ඒ අනුව මේ 'ඹ්' අක්ෂරය 'ම්' හා 'බ්' යන අක්ෂර සංයෝගයෙන් නිෂ්පන්න වෙයි. උච්චාරණයේදී එය 'ම්බ්' යනුවෙන් කියැවෙයි. එසේ නිපන් 'ඹ්' යන අර්ධ අනුනාසික හලන්ත ශබ්දයට 'අ' ස්වරය එක්වීමෙන් 'ඹ්' ශබ්දය බිහිවෙයි. පසුව එම 'ඹ්' ශබ්දය 'ම්බ්' යනුවෙන් උපන්නක් ලෙසට හැඳින්වීමට යෑමේදී සිදුවූ උච්චාරණ විපර්යාසයෙන් එය 'ම්බ' බයන්න වී යළි 'අම්බ' බයන්නව පසුව 'අඹ' බයන්න යන ව්‍යවහාරය ප්‍රචලිතව යන්නට ඇතුවා නිසැකය.

මෙහිදී 'අඹ' යාළුවා යන ව්‍යවහාරය කෙරෙහිද අවධානය යොමු කර බැලීම වටී. මෙවැනි යෙදුමක් සිංහලයේ භාවිත වන්නේ දැඩි මිත්‍ර සන්ථවයක් ප්‍රකාශ කිරීම සඳහාය. ඒ අරුතින් 'අඹ' යන්න විශේෂණයක් ලෙස යෙදී ඇති අන් තැනක් එකල හෝ මෙකල වහරේ ඇසු දුටු බවක් සිහියට නැගිය හැකිද? ‍

දැඩි මිත්‍රත්වය ගම්‍ය කිරීම සඳහා ඉංග්‍රීසි භාෂා ව්‍යවහාරයේ යෙදෙන්නේ Bosom යන පදයයි. උදා:

The two boys had become bosom friends. ( පිරිමි දරුවෝ දෙදෙනා 'අඹ' යාළුවන් බවට පත්ව සිටියහ.)

කෙසේ වුවද සිංහල 'අඹ' යන විශේෂණ පදය හා 'අඹ' නමැති පලතුර අතර කවර අයුරක හෝ සම්බන්ධයක් නොමැති බව නම් ඉඳුරා පැවසිය හැකිය. 'ඹ' අක්ෂරය බිහිවන්නේ 'ම' සහ 'බ' යන යුග අක්ෂරයන්ගේ පෙර පසු අංග එකක් ලෙස බැඳීමෙනි. යළි එය මෙසේ පැහැදිලි කිරීම මැනවැයි හඟිමි.

'ම' සහ 'බ' දෙක බැඳීමේදී එක් අර්ධයක් 'ම' අක්ෂරය සතුය. අනෙක් අර්ධය අයත් වන්නේ 'බ' අක්ෂරයටය. මේ අක්ෂරාර්ධ සංයෝගයේදී 'ම' යන්නෙන් එක් වන්නේ ඊට අයත් ගැටය සහිත මුල භාගයයි. එනම් මුල් අඩයි. 'බ' යන්නෙන් එක් වන්නේ එහි ගැටය රහිත පශ්චිම භාගය හෙවත් පසු අඩයි.

පුුද්ගලයන් දෙදෙනෙකුගේ බඩ බැඳගත් මිත්‍රත්වය මේ 'ම' යන්නේ හා 'බ' යන්නේ බැඳීමට උපමා කළ නොහැකිද? එසේ නම් එවැන්නෝ 'මබ' යාළුවෝ නොවන්නෝද? උච්චාරණ විපර්යාසයෙන් 'මබ' යන්න 'මඹ' බවට පෙරළී පසුව එය 'අඹ' යනුවෙන් සුවසේ කියැවෙන්නට ඇතැයි සිතීම කවර වරදද? බසේ 'අඹ' හා ගසේ 'අඹ' අතර කිසිදු වෙසෙස් සබඳකමක් කෙසේ වත් නොදැකිය හැකි හෙයිනි.



අදහස් (0)

අඹ බයන්න සහ අඹ යාළුවා

ඔබේ අදහස් එවන්න

මතක හා මතය

ගුවන්විදුලි හාස ඉතිහාසය විජේ සහ බර්ටි
2024 සැප්තැම්බර් මස 10 117 0

ආරම්භක අවධියේ ලංකා ගුවන් විදුලිය ඔස්සේ ගුවන්විදුලි නාට්‍ය ප්‍රචාරය කළ ශිල්පීන් සහ නාට්‍ය සංගම් අතර තැපැල් හා විදුලි සංදේශ නාට්‍ය සංගමද විය. ලංකා ගුවන


බෞද්ධ මාක්ස්වාදියා
2024 සැප්තැම්බර් මස 03 421 0

කලක පටන් දැන හැඳින සමීපව ඇසුරු කළ ගුණසේන විතානයන් සමග එකට වැඩ කිරීමේ අවස්ථාව පළමුවෙන්ම මට උදාවූයේ ඔහු ’ජනතා ලේඛක පෙරමුණ’ ආරම්භ කිරීමත් සමගය.


’යුග පුරුෂයා’ ගණිකාවක් ද?
2024 අගෝස්තු මස 27 684 0

’නිම් වළලු පළල් කරනවා’ යන සුලබ කියමන සේම නිතර නිතර අපගේ කනට ඇහෙන ඇසට පෙනෙන තවත් සුලබ වත්මන් වාග් ව්‍යවහාරයකි ’යුග පුරුෂයා’ යන්න.


මමත් කළුයි මාගේ කවිකමත් කලුයි!
2024 අගෝස්තු මස 20 474 0

(පී.බී.අල්විස් පෙරේරා කිවිඳුන් මිය ගොස් 2024 අගෝස්තු 21 වැනි දිනට පුරා වසර 58ක් සපිරෙයි. ඔහු පිළිබඳ මගේ මේ හෘදයංගම මතක වත සහෘද ඔබගේ පහන් සංවේගය උදෙසාය.)


අඹ බයන්න සහ අඹ යාළුවා
2024 අගෝස්තු මස 13 478 0

අප ’අඹ’ බයන්න යනුවෙන් හැඳින්වීමට පුරුදුව සිටින්නේ සඤ්ඤක ’ඹ’යන්නය. ඊට හේතුව, අඹ නමැති පලතුරට කියන නාමය ලිවීමේදී සඤ්ඤක ’ඹ’යන්න භාවිත වීම බවය බොහෝ දෙනාගේ


’’ෆ’’ අක්ෂරය සිංහල හෝඩියට ආ හැටි
2024 අගෝස්තු මස 06 834 2

ඉංග්‍රීසි හෝඩියේ F ශබ්දය වෙනුවට සිංහල හෝඩියට මෑතක පිවිස මේ වන විට බහු භාවිතයට පත්ව ජන සම්මතව ඇති ’ෆ’ අක්ෂර රූපය අලුත නිපදවා ගත්තක්ය යන දුර්මතය ඒ පිළිබඳ


මේවාටත් කැමතිවනු ඇති

Spa Ceylon, 2024 Green Beauty Awards හීදී සම්මාන 9ක් දිනා ගනී! 2024 සැප්තැම්බර් මස 13 67 0
Spa Ceylon, 2024 Green Beauty Awards හීදී සම්මාන 9ක් දිනා ගනී!

(2024 සැප්තැම්බර් 09) ලොව විශාලතම Luxury Ayurveda Wellness Brand වන Spa Ceylon, අන්තර්ජාතික සම්මාන උළෙලක් වන 2024 Global Green Beauty Awards හිදී ජාත්‍යන්තර වශයෙන් ලොව ඉදිරියෙන්ම සිටින රූපලාවන්‍ය සන්න

මදසරු භාවය 2024 අගෝස්තු මස 15 2131 1
මදසරු භාවය

විවාහ දිවියට එළඹෙන යුවළකගේ බලාපොරොත්තු අතර දරු සුරතල් බැලීම ප්‍රමුඛස්ථානයෙහි ලා ගැනෙන්නක්. නමුත් වත්මන් සමාජ සංස්ථාව තුළ එලෙස දරු පල ලැබීමට නොහැකිව

සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී 50 වැනි ශාඛාව වාලච්චේන නගරයේ දැන් විවෘතයි 2024 අගෝස්තු මස 08 985 0
සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී 50 වැනි ශාඛාව වාලච්චේන නගරයේ දැන් විවෘතයි

ප්‍රමුඛ පෙළ ශ්‍රී ලාංකීය මූල්‍ය සමාගම සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී දීප ව්‍යාප්ත ශාඛා ජාලයේ 50 වැනි ශාඛාව පසුගියදා මඩකලපුව දිස්ත්‍රික්කයේ ස්වභාවික සෞන්දර්ය

Our Group Site