(විමුක්ති එස් රුද්රිගු)
ලෝකයේ තිබෙන ඉතාමත් මන්දගාමී ලෙස වාහන ධාවනය කිරීමට සිදුවන මාර්ග පද්ධති වලින් එකක් ශ්රී ලංකාව සතු බව ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ අධ්යනයකින් හෙළිවී ඇත.
ශ්රී ලංකාවේ තිබෙන ඉතාමත් මන්දගාමී මාර්ග පද්ධතිය බොලිවියා රාජ්යයේ මාර්ග පද්ධතියට සමාන වන අතර නිකරගුවාව සහ බංගලාදේශයට පමණක් ඉහළින් සිටින බව පැවසෙයි.
ශ්රී ලංකාවේ සාමන්යයෙන් වාහනයක් ධාවනය කළ හැකි සාමාන්ය වේගය පැයට කිලෝ මීටර 50 ක් වන අතර පිළිවෙලින් නිකරගුවාවේ පැයට කිලෝ මීටර 46 ක්ද, බංගලාදේශයේ පැයට කිලෝ මීටර 41 ක් වේ.
ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ අධ්යනයට අනූව රටක ඉතාමත් මන්දගාමී ලෙස වාහන ධාවනය කිරීමට සිදුවන මාර්ග පද්ධතියක් තිබීමෙන් පිළිබිඹු වන්නේ එම රට ආර්ථික සංවර්ධනය කිරීමට දරණ උත්සාහයේදී එහි ආර්ථිකයට බාධක වලට මුහුණ දීමට සිදුවී ඇති බව යැයි පැවසේ.
ඉන්දියාව,ඇෆ්ගනිස්තානය,මොන්ගෝලියාව සහ ඉන්දුනීසියාව යන රටවල මාර්ග පද්ධතියන් හි වාහන ධාවනය කළ හැකි සාමාන්ය වේගය පිළිවෙලින් පැයට කිලෝ මීටර 58ක්,57ක්,56ක් සහ 55ක් බව එම අධ්යනයේ දැක්වේ.
හොඳ වේගයකින් ධාවනය කළ හැකි මාර්ග පද්ධතියක් තිබේ නම් දුර පළාත් වල සිටින පාරිභෝගිකයන් වෙත වුවද ඉක්මනින් බඩු බාහිර ආදිය රැගෙන යාමට අවස්ථාව ලැබෙන අතර එමගින් නිෂ්පාදන ඵලදායිතාව වැඩි කර ගැනීමටත් දුගී භාවය අඩු කර ගැනීමටත් හැකියාව ලැබෙන බව පැවැසෙයි.
එසේම තිරසර සහ සාර්ව ආර්ථික වර්ධනය සඳහා එය දායකත්වය සපයන බවත් ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල ප්රකාශ කළේය.
ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදලේ අධ්යනය මගින් පෙන්වාදී ඇති ආකාරයට ධනවත් රටවල් වන ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපද මාර්ග පද්ධතියේ වාහනයක් ධාවනය කළ හැකි සාමාන්ය වේගය පැයට කිලෝමීටර 107 වන අතර සෞදි අරාබිය,කැනඩාව සහ පෘතුගාලයේ වාහනයක් ධාවනය කළ හැකි සාමාන්ය වේගය පැයට කිලෝ මීටර 106 ක් වේ.
ලෝකයේ රටවල් 162 ක ගූගල් මාර්ග සිතියම් භාවිතා කරමින් ජාත්යන්තර මුල්ය අරමුදල මාර්ගවල ගුණාත්මකභාවය මැනීම සඳහා නිර්මාණය කරන කරන ලද මෙවලමක් මගින් මෙම අධ්යනය සිදු කර ඇත.මෙමගින් කිලෝ මීටර 80 දුරින් පිහිටි නගර දෙකක් අතර ගමන් කිරීමට ගතවන සාමාන්ය කාලය ගණනය කරයි.
ජාතික ජන බලවෙග රජයේ නව කැබිනට් මණ්ඩලය ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක මහතා ඉදිරියේ අද (18) පෙරවරු 10ට ජනාධිපති ලේකම් කාර්යාලයේදී දිවුරුම් දීමට නියමිතව ඇත.
පාරිභෝගික කටයුතු පිළිබඳ අධිකාරියේ විමර්ශන අංශය විසුරුවා හැරි බව එම අධිකාරියේ උසස් නිලධාරියෙක් පැවසීය.
මන්නාරම, වෙඩිතලතිව් යුද හමුදා පුහුණු කඳවුරේ පුහුණුව ලබන සෙබළුන් අතර උණ රෝගයක් පැතිරයාම හේතුවෙන් එම කඳවුරේ සෙබළුන් පිරිසක් කඳවුර තුළ නිරෝධායනය කිරීමට
පාර්ලිමේන්තු මහ මැතිවරණයට ජාතික ජන බලවේගයෙන් ඉදිරිපත් වූ ශ්රී ජයවර්ධනපුර විශ්ව විද්යාලයේ විද්යාර්ථීන් 24දෙනාගෙන් විසි දෙදෙනෙකුම පාර්ලිමේන්තුවට
සංචාරක නවසීලන්ත පිල සහ ශ්රී ලංකා පිල අතර තරග තුනකින් සමන්විත එක්දින ක්රිකට් තරගාවලියේ මහනුවර පල්ළෙකැලේ ජාත්යන්තර ක්රිකට් ක්රීඩාංගනයේ දැන් පැව
ශ්රේෂ්ඨාධිකරණ විනිසුරු මුර්දු ප්රනාන්දු මහත්මිය නව අග විනිසුරු ලෙස පත්කිරීමේ නිර්දේශය ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථා සභාව අනුමත කර ඇත.
වසර විසිපහක විශිෂ්ට ඉතිහාසයක් සහිත BMS කැම්පස් ආයතනය නවෝත්පාදනයන් පෝෂණය කරමින් අනාගත නායකයින් නිර්මාණය කරමින් සහ හැඩගස්වමින් විශිෂ්ට ආයතනයක් බවට මේ ව
සියපත ෆිනෑන්ස් පීඑල්සී දීප ව්යාප්ත ශාඛා ජාලයේ 51 වැනි ශාඛාව කලූතර දිස්ත්රික්කයේ අර්ධ නාගරික ජනාකීර්ණ නගරයක් වූ මතුගම නගරයේදී පසුගියදා විවෘත කෙරිණ.
ඔබ භාවිත කරනුයේ කුඩා යතුරු පැදියක් හෝ අධි සුඛෝපභෝගී මෝටර් රියක් හෝ වේවා එහි බැටරියට හිමිවනුයේ ප්රධාන අංගයකි. වාහනයක් කරදර වලින් තොරව සිත්සේ භාවිත කර
මන්දගාමී මාර්ග පද්ධතියක් ලංකාව සතු බව හෙලිවෙයි
sam Friday, 17 June 2022 12:38 PM
මාර්ග හදන්න දෙන සල්ලිවලින් 75% ක් ඇමැතියයි, එයාගේ ගෝලබාලයොයි, මයිනලාගේ පවුලයි එකතුවෙලා හොරාකන කොට මාර්ග පද්ධති දියුණු වෙයිද?
යෝගා Friday, 17 June 2022 12:44 PM
මන්දගාමී මදිවට විනයක්, හික්මීමක් නොමැති මිනිස්සු සහ සරසවි සිසුන් පාරවල් වහගෙන කරන නාඩගමත් එක්ක මේක තමයි නොදියුණුම රට..!
saman Friday, 17 June 2022 12:46 PM
පාරවල් කන්නද කියන අයට හොඳ කණේ පාරක්...!
සමිත සේනක අලුත්ගමගේ. Friday, 17 June 2022 12:48 PM
මන්දගාමී කියන්නේ, හොඳටම මන්දගාමී වෙලා තමයි තියෙන්නේ. ඒ මදිවට, පොලිසිය කරන්නේ, වාහන දෙකක් මාරුවෙන්නත් අමාරු පාරවල්වල මැදින් ඇති ඉරක් කපනකන් ඉන්නවා දඩකොළ දෙන්න. ඒත්, ඒ පොලිසියේ කෙනෙකුටවත් බැහැ ඉර නොකපා වාහනේ පදවන්න. ඒ තරම් පටු පාරවල් තමයි මේ රටේ තියෙන්නේ... ඒ වගේම, සමහර ත්රි වීලර් කරුවන් හා බස්කරුවන් හිතන් ඉන්නේ පාර ඒ අයගේ කියලා. මෙන්න මේ වගේ පාරවල් තමයි අපට තියෙන්නේ...!
චමින්ද Friday, 17 June 2022 04:20 PM
සමිත හරි... ලංකාවේ මාර්ගවල මන්දගාමීත්වය ඇතිවෙන්න ත්රීවීලර් රථ ප්රධානම හා ප්රබලම හේතුවක් වෙනවා. ඊළඟට යතුරුපැදි. මේවා යන්නේ මාර්ග ඔවුන්ගේ කියලා හිතාගෙන.. ත්රීවීලර් රථයක් ගමන් කළයුත්තේ පැයට කි.මී 40ක වේගයෙන්... ඉතින් එකෙක් පාර මැදින් යනකොට පස්සේ යන කෙනෙකුට එයාගේ පස්සේ එයාගේ වේගයෙන් යන්න වෙනවා. බැරිවෙලා හරි පස්සේ ගිය කාරයක් ඉස්සර කළොත් දඩකොල ලියනවා. ඊළඟට කෙටි ගමන් බස්රථ කොටකොටා යනවා. ඊළඟට පොලිසිය කලර් ලයිට් ඕෆ් කරලා අතින් සිග්නල් දෙනවා. මේවාට විසඳුම් දෙන්න ඕනෑ තවත් එකක් ඉස්සරහා පොලීසිය ඉන්නවා කියන ලයිට් ගැසීම දුටුගමන් ඔක්කොම වාහන මන්දගාමීව පෙළටම යනවා. පොලිසිය මේ මන්දගාමී ගමන බලන්නේ නැහැ.
ranjith Friday, 17 June 2022 01:20 PM
මෙච්චර කල් පාරවල්මනේ හැදුවේ. හැදුවට වඩා ගසා කාපු එකනේ කළේ... දැන් පේනවනේ ආශ්චර්යය.. සෞභාග්යය කොහොමද කියලා...
saliya Friday, 17 June 2022 01:43 PM
සමගාමීව ග්රාමීය මට්ටමෙන්... කර්මාන්ත හා සේවා දියුණු කරන්නේ නැතිනම් මාර්ග අධිවේග කිරීමෙන් ඵලක් නැත..
Chinthaka Friday, 17 June 2022 01:54 PM
IMF එකටත් පිස්සුද මන්දා...? අපේ දේශපාලකයින්ට ඕක කිව්වාම ඔය හම්බ වෙන්න තියෙන එකෙන් ආයෙත් පාරවල් හදන්න ගනියි.
රසික Friday, 17 June 2022 03:08 PM
ලංකාවේ පාරක් කොච්චර වියදම් කරලා හැදුවත් ලේන් දෙකයි එක පැත්තකට. වාහන නවත්තන්න තැන්නැති නිසා හැමෝම පාර අයිනේ නවත්තන්නේ... එතකොට ඉතුරු එක ලයින් එකයි. ඒකෙත් කොට කොටා යමු... ප්රයිවට් බස් එකක් ගියාම අනිත් වාහන ඉබි ගමනින් තමයි... හොඳම උදාහරණේ වැඩිම රජයේ කාර්යාල තියෙන බත්තරමුල්ල...
de silva Friday, 17 June 2022 03:16 PM
වාහන තදබදය වැඩි නගරවල ගුවන් පාලම් ඉදිකිරීම, මාර්ග පුළුල් කිරීම පසෙක දමලා.., හම්බන්තොට සහ අනෙකුත් ජනශුන්ය ප්රදේශවල අලි ඉන්න කැලෑ කැපීම, අධිවේගී මාර්ග හැදීමේ විපාක අද අත්විඳිමින් සිටිමු.
චන්දන Friday, 17 June 2022 03:27 PM
මාර්ග සෑදීමට විරෝධය දක්වන අය දැන්වත් තේරුම් ගන්න. නමුත් මාර්ග සෑදීමෙදී වංචා, දූෂණ නතර කිරීමත්, වංගු සහිත ස්ථාන අවම කිරීමත් අත්යාවශ්යය්. රටක අධිවේගී මාර්ග පද්ධතියක් තිබිය යුතුමයි...
Deepal Nirosh Friday, 17 June 2022 04:02 PM
මෙතන සත්ය ගැටළුව නම් අපේ මාර්ග පද්ධතියේ භෞතික තත්ත්වයම නොවෙයි. මාර්ග පද්ධතියට ඔරොත්තු නොදෙන තරම් රථවාහන සංඛ්යාවක් රට තුළ තිබීම හා විනයක්, හික්මීමක් නොමැති වාහන ධාවන කරුවන් බහුලවීම...
sam Friday, 17 June 2022 04:09 PM
වියදම් කරපු හරියක් පාරවල් වලට... නමුත් ප්රමිතියකට වැඩක් කරලා නෑ. වැඩි හරියක් සාක්කුවලට තමයි ගිහින් තියෙන්නේ. හොරකමින් ජීවත් වීමට ලැජ්ජා නැතිකම තමයි ප්රධාන කාරණාව...
himal Friday, 17 June 2022 04:15 PM
මෙතන මේ කියන්නේ අධිවේගී මාර්ග හදන්න කියන එකක් නෙවෙයි. රටේ සමස්ත මාර්ග පද්ධතිය ගැන පොදු අගයක්. මෙහෙම වෙන්න හේතුව සරලවම මාර්ග තදබදය. අනක් අතට ලංකාව වගේ රටක නිෂ්පාදන හා බෙදාහැරීමේ පද්ධතිය ගැන අවබෝධයකින් තොරව මේ වගේ සංඛ්යා ලේඛන විග්රහ කරන්නත් බෑ. ලංකාවේ රට මැදට වෙන්න කඳුකරය. පාසැල්,කාර්යාල, ගණනාවක් එකම පොදියක් ඇතුළේ ගොනු වෙලා. රියදුරන්ගේ විනය අන්තිමයි. මේක පාරවල් කන්නද අහන අයට උත්තරයක් කියනා අයට පෙනිලා නෑ, එතකොට ඇෆ්ඝනිස්ථානය කොහොමද ලංකාවට වඩා උඩ ගියේ කියලා. හේතුව රට ලොකුයි,වාහන අඩුයි. නාගරීකරණය අඩුයි.
ExpertScann Friday, 17 June 2022 04:18 PM
ඒ මදිවට පොලිසියෙන් උපදෙස් දෙන්නේ හිමින් යන්න කියලා...
vipula Friday, 17 June 2022 09:10 PM
මන්දගාමි වෙන්න හේතුව මාර්ගය දෙපස කඩ ඉදි කිරීමයි. ඒවගේ බයිපාස් මාර්ගවලත් දැන් දැන් කඩ ඉදිවෙමින් පවතිනවා. මේවා නවත්වන්න කවුරුවත් නැහැ.
Nihal Harischandra Friday, 17 June 2022 09:35 PM
ජාත්යන්තර මූල්ය අරමුදල සංවිධායකයින්ට බලන්න තියෙන්නේ ඕවා නෙවෙයි, මේ රට විනාශයට පත්වුනේ කොහොමද? ඒකට වගකිවයුත්තන් කව්ද කියලා...
MAP Hemachandra Saturday, 18 June 2022 07:06 AM
මාර්ග වල ඇති වේග සීමාව වැඩිකිරීම මගින් මෙය විසඳීමට හැකියි. ප්රවාහන විශේෂඥයින්ගේ මන්ද මනසික විසඳුම්ද මේවාට බලපා තිබේ...!
Bamunuarachchi Saturday, 18 June 2022 03:59 PM
වාහන ගමන මන්දගාමී වීමට 1. හේතුව ගැහැනුන් පාරේ වේගයෙන් යන ලේන් එකේ 20 වේගයෙන් යාමයි. මම ඈත ඉඳලාම කියනවා අර වාහනය එළවන්නේ කාන්තාවක් කියලා. 2. ත්රිවීලර් කාරයින්. 3. පාරේ මැද ගාටන යන මෝටර් සයිකල් කාරයින්. 4. පාරේ ඉස්සරහ ඉඩ තිබුණත් ගාටන මිනිස්සු මොවුන් කීප සැරයක් හෝන් ගහලා තමයි ඉක්මන් කරවන්නේ... මම නම් මැද ඇඟිල්ලත් පෙන්වලා ඕවර් ටේක් කරන්නේ...!