දරුවන්ගේ ආරක්ෂාවත්, තම ගමන් පහසුව උදෙසා යැයි සිතමින් ඇතැම් දෙනා වාහන තුළ දරුවා රඳාවා තබා යන අයුරු මෑත කාලයේදී දක්නට ලැබෙන්නකි. ඒ සමඟම එසේ වාහන තුළ සිටියදී දරුවන් මියගිය පුවත්ද දැන් අසන්නට ලැබේ. පසුගිදාවක එවන් පුවතක් වාර්තා වූ අතර එයද වාහනය තුළ තනිවම සිටි වයස අවුරුදු 14ක දරුවකු මරණයට පත් වීමේ සිද්ධියකි. මෙයාකාරයට දරුවන් වාහන තුළ සිටයදී මිය යන්නේ ඇයි? ඊට හේතුව කුමක් විය හැකිද?
මෝටර් රථයක සිටින විට දරුවාගේ ශරීර උෂ්ණත්වය ඉතා වේගයෙන් ඉහළ යාමට වැඩි කාලයක් ගත නොවේ.
තාප ආඝාතයේ හානි
මෙහි අවධානම් තත්ත්වය තාප ආඝාතය (Heat Stroke) නමින් හැඳින්වේ. ‘හයිපර්තර්මියාව‘ යනුවෙන්ද හැඳින්වෙන මේ තත්ත්වය ඉතා දරුණුම අනතුරකි.
තාප ආඝාතය ඇතිවූ විට මොළයට සහ අනෙකුත් ශරීර අවයව සඳහා හානි කළ හැකිය. එය මරණයට පවා හේතු වේ.
මෝටර් රථයේ ඇතුළත උෂ්ණත්වය
මෝටර් රථයක් තුළ උෂ්ණත්වය විනාඩි 10කින් අංශක 20කින් සහ පැයක් තුළ අංශක 40කින් වැඩි විය හැකිය. රථය තුළ අනතුරුදායක බව වැඩිවීමට පිටත උණුසුම් බව දැනිය යුතු නැත.පිටතින් එය 70 F ට වඩා ඉහළින් ඇති විට පුද්ගල මරණ පවා සිදු වී ඇත.
රථයේ වා කවුළු විවෘත කළද
රථයේ ජනේල විවෘතව තැබූ පමණින් උෂ්ණත්වය අනතුරුදායක මට්ටමකට පැමිණීම වැලැක්විය නොහැකිය. දරුවකුගේ ශරීරයේ උෂ්ණත්වය වැඩිහිටියකුගේ ශරීරයට වඩා තුන් ගුණයකින් හෝ පස් ගුණයකින් ඉහළ යා හැකිය.
දරුවකුගේ ශරීරය ස්වාභාවික ලෙස හොඳින් සිසිල් කිරීමේ හැකියාව වර්ධනය වී නොමැති හෙයින් මෝටර් රථයක් තුළ තනිව හිඳීමේදී උෂ්ණාධික තත්ත්වයෙන් මියගිය බොහෝ දරුවන් වයස අවුරුදු 3 සහ ඊට අඩු වයස් කාණ්ඩවල පසු වන්නෝ වෙති.
වෙනත් අවදානම් සාධක
දරුවා මෝටර් රථය තුළ තනිවම දමා යාමේ අනෙකුත් අවදානම් තත්ත්ව වනුයේ මෝටර් රථය තුළ සිරවීම, රථය පැදවීමට දරුවා උත්සාහ කිරීම හෝ චලනය කිරීමට උත්සාහ දැරීමෙන් තවත් අනතුරු නිර්මාණය වීම, මෝටර් රථයෙන් දරුවා ඉවතට ගැනීම අපහසු වීම යනාදියයි.
අනතුරුවලින් දරුවා මුදවීමට කල හැකි දෑ
හොඳම ආරක්ෂිත පියවර වනුයේ දරුවා රථයේ තනියම තබා යාම වෙනුවට තම ගමන් බිමන් සඳහා ඔහුවත් කැටුව යාමයි. එසේම කවුරුත් නොමැති අවස්ථාවලදී දරුවාට මෝටර් රථය තුළ සෙල්ලම් කිරීමට ඉඩ නොදීම, සියලුම දෙනා රථයෙන් පිටව ගිය පසු හොඳින් රථයේ දොරවල් අගුළු ලා තැබීම, රථයේ යතුරු ළමයාගේ අතට පත් වීමට ඉඩ නොතබා ඉතා සුරක්ෂිතව තමා ළඟ තබා ගැනීම ආදියයි.
-සටහන- මාධවී ධර්මරත්න
පොලිස් මත්ද්රව්ය කාර්යාංශය හා නාවික හමුදාව 2021 හා 2022 දී අත් අඩංගුවට ගත් හෙරෝයින් කිලෝ 494කට අධික ප්රමාණයක් පුත්තලම මහෙස්ත්රාත් අයෝමා විමලවිර මහත්මි
දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ගයේ කහතුඩුව කොට්ටාව අතර කිලෝමීටර් 5.4 ප්රදේශයේදී සිදු වූ අනතුරකින් අයකු මියගොස් තිදෙනකු තුවාල ලැබූ බව දක්ෂිණ අධිවේගී රථ වාහන පොලි
වැඩිදුර පරීක්ෂා කිරීමට අවශ්යව වරායේ තිබූ රතු ලේබල් ඇලවූ සැකකටයුතු කන්ටේනර් තුන්සිය විසිතුනක් හිටි හැටියේ පිට කිරීම බරපතළ සැකයට තුඩු දෙන කාරණයක්
ප්රවාහන, මහාමාර්ග, වරාය සහ සිවිල් ගුවන්සේවා අමාත්ය බිමල් රත්නායක මහතා සහ ශ්රී ලංකාවේ පලස්තීන තානාපති ඉහාබ් කලිල් මහතා අතර විශේෂ හමුවක් එම අමාත්ය
කොම්පඤ්ඤවීදීයේ පොලිසීයට යාබදව බාලදක්ෂ මාවතේ සිට චිත්තම්පලම් ඒ. ගාඩ්නර් මාවත දක්වා ඉදිකෙරෙමින් පවතින ගුවන් පාලමේ ඉදිකිරීම් ප්රමාදය හේතුවෙන් රුපිය
අකුණු සැර වැදීමෙන් හාලිඇල නෙළුව වතුයායේ තේ දළු නෙලමින් සිටි කාන්තාවන් හය දෙනෙකු අද (28) සවස තුවාල ලබා රෝහල් ගත කර ඇතැයි ද එක් කාකාන්තාවක් ජීවිතක්ෂයට පත්
2007 නොබෙල් සාම ත්යාගයේ (උප සභාපති, IPCC) සම-ජයග්රාහකයා සහ 2021 බ්ලූ ප්ලැනට් ත්යාගලාභී මොහාන් මුණසිංහ මහතා, 2025 අප්රේල් 13-14 දිනවල ඩුබායි හි පැවති ගෝලීය නොබෙල් ස
හේලීස් ෆෙන්ටන්ස් ලිමිටඩ් හි කළමනාකාර අධ්යක්ෂක හසිත් ප්රේමතිලක මහතා සහ හේලීස් සෝලාහි අධ්යක්ෂක/ප්රධාන විධායක නිලධාරී රොෂේන් පෙරේරා මහතා සමඟ කතාබ
අප්රේල් 01, 2025 කොළඹ දීග ශ්රී ලංකා ඉන්ෂුවරන්ස් ලයිෆ් 2024 වසර විශිෂ්ට ලෙස නිමා කළ අතර, රුපියල් බිලියන 30.7 ක බදු ගෙවීමට පෙර ලාභයක් වාර්තා කරන ලදී.
මොකක්ද මේ ‘තාප ආඝාතය‘ කියන්නේ?